پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354247 تاریخ : 1397/05/22-16:25:18
,17,5,
آغاز به کار بازار بهینه سازی سوخت و محیط زیست در مراحل پایانی / امکان کاهش هزینه برق و گاز برای مشترکان کم مصرف

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد؛

آغاز به کار بازار بهینه سازی سوخت و محیط زیست در مراحل پایانی / امکان کاهش هزینه برق و گاز برای مشترکان کم مصرف

مشترکان کم‌مصرف در چارچوب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست می‌توانند هزینه برق و گاز را در سبد هزینه‌ای خود به صفر کاهش دهند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور و رئیس کمیسیون تخصصی شواری عالی انرژی کشور با اعلام این مطلب افزود: دستورالعمل‌های اجرایی آئین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حال تدوین است و براساس سازوکار تعین شده در این بازار، مصرف‌کنندگان می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و فروش گواهی‌های صرفه جویی انرژی در بازار بهینه‌­سازی انرژی و محیط­زیست، هزینه‌های برق و گاز مصرفی خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

احمد کفاشی با بیان اینکه عملکرد بازار براساس اختلاف قیمت بخشی و زمانی حامل‌های انرژی و محیط ­زیست خواهد بود، اظهار کرد: مصرف‌کنندگان می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف برق و گاز ، میزان صرفه‌جویی شده را با تعرفه برق یا گاز مصرفی دریافت کرده و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر بورس با قیمت توافقی به سایر مصرف‌کنندگان بفروشند.

 

وی افزود: گواهی صرفه­‌جویی انرژی، اوراق بهاداری هستند که نشان دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از میزان انرژی صرفه‌جوئی شده از یک حامل انرژی براساس گزارش امکان­‌سنجی طرح صرفه‌­جوئی انرژی در یک دوره زمانی مشخص است که توسط نهادهای تخصصی و فنی بهینه‌­سازی انرژی و محیط­زیست براساس دستورالعمل‌های مصوب کمیسیون صرفه‌­جویی انرژی صادر شده و در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست قابل معامله است.

 

رئیس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در آخرین جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی کشور با تعیین تکلیف تدوین آیین‌نامه‌ها و  نظام ثبت، اندازه‌­گیری و راستی­‌آزمائی صرفه­‌جوئی انرژی، مقرر شد شرکت بهینه‌­سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق  (ساتبا)، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط­زیست آیین‌نامه‌ها و نظام‌نامه‌های مربوطه را تدوین و به کمیسیون تخصصی ارایه کنند.

 

کفاشی‌ افزود: نظارت بر عملکرد فعالان در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیطزیست از جمله وظایف کمیسیون صرفه‌جویی انرژی خواهد بودکه شامل اعضای کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی کشور به همراه وزارت راه و شهرسازی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی ایران است.

 

وی‌ با تاکید بر این نکته که دوره زمانی صدور گواهی صرفه­‌جویی انرژی توسط شواری اقتصاد تعیین و تصویب خواهد شد، گفت: در صورت درخواست دارندگان گواهی صرفه‏‌جوئی انرژی به دریافت حامل انرژی صرفه‏‌جویی شده، شرکت‌های دولتی تامین‌کننده انرژی مربوطه  موظف هستند، معادل انرژی صرفه‌‏جویی شده مندرج در گواهی صرفه‏‌جویی نسبت به تحویل همان میزان حامل انرژی (حسب درخواست دارنده گواهی در نقاط مورد نظر در شبکه انرژی­رسانی موجود و دارای ظرفیت لازم) اقدام کنند. همچنین تحویل­‌گیرندگان حامل انرژی می­‌توانند براساس مقررات موجود نسبت به دریافت مجوز فروش حامل انرژی با استفاده از ساز و کارهای بورس عمل کنند.

 

رئیس کمیسیون تخصصی شواری عالی انرژی، این بازار را فراگیر خواند و اظهار کرد: فعالان بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست؛ مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی، شرکت‌های خدمات انرژی، شرکت‌های دانش بنیان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان حامل‌های انرژی، صادرکنندگان حامل‌های انرژی، تمام شرکت‌های فعال در حوزه انرژی، نهادهای تخصصی و فنی، کارگزاران بازار بورس و اشخاص حقیقی هستند.

 

لازم به ذکر است، آیین‌نامه فعالان بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در آخرین جلسه شورای عالی انرژی کشور به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به تصویب رسید و در اسفند ماه 1396 توسط دکتر محمدباقر نوبخت دبیر شورای عالی انرژی و  رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 336
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران