پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 376334 تاریخ : 1397/06/20-11:42:33
,14,
اظهار نظر رئیس موزه ارمیتاژ در مورد هفته فرهنگی ایران در روسیه

اظهار نظر رئیس موزه ارمیتاژ در مورد هفته فرهنگی ایران در روسیه

میخاییل پیوتروفسکی رئیس موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه گفت که فرهنگ غنی تهران و مسکو شرایط را برای توسعه همکاری ها دو جانبه فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، هفته فرهنگی ایران که از دوازدهم شهریور ماه سال جاری به مدت یک هفته در شهرهای مسکو و اوفا (پایتخت جمهوری باشقیرستان) برگزار شد، با استقبال کم سابقه روس ها از فرهنگ، هنر و تمدن ایران زمین به کار خود پایان داد.

رئیس موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ از معروفترین موزه های جهان در خصوص هفته فرهنگی ایران در روسیه گفت: ایران فرهنگ بسیار غنی دارد و با شناخت هر چه بیشتر این کشور، علاقه به آن و جاذبه های بی شمار این کشور افزایش می یابد.
وی که عضو هیات مدیره آکادمی علوم روسیه و از شرق شناسان برجسته این کشور است با اشاره به همسایگی ایران و روسیه (از طریق دریای خزر) اظهار کرد: ایران برای روسیه همواره کشور مهمی بوده است.
پیوتروفسکی با بیان اینکه روسیه تجربیات غنی مطالعه ایران و شناخت این کشور را دارد، به برگزاری کنسرت موسیقی ایرانی در چارچوب هفته فرهنگی ایران در روسیه اشاره خاطرنشان کرد: برنامه موسیقی ایرانی بسیار جالب بود و بخش کوچکی از تنوع فرهنگی ایران را نشان داد.

میلا زاکاتووا یکی از هنرمندان روسیه که در طول هفته فرهنگی ایران سری به نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران زده بود در خصوص هنر و فرهنگ ایرانی به ایرنا گفت: به ایران بسیار علاقه مند شدم و آرزو دارم این کشور را از نزدیک ببینم.
وی افزود: به عنوان هنرمند و نقاش روس می توانم بگویم هنر ایران زبان گویای این کشور برای معرفی استعدادهای فراوان آن است.
زاکاتووا با ابراز علاقه به موسیقی ایرانی تصریح کرد: موسیقی ایرانی بسیار دلنشین است و از اجرای قطعات آن با همراهی خوانندگان ایرانی لذت بردم.
هنرمند روس یاد آورشد: از اینکه با فرهنگ شرقی و زیبای ایران آشنا شده ام، خوشحالم و امیدوارم فرصت های بیشتری برای شناخت فرهنگ و هنر ایران فراهم شود.

یولیا سوردونکینا یکی از نقاشان برجسته روسیه پس از بازدید از نمایشگاه صنایع دستی ایران  گفت: هنر ایران تحسین برانگیز و متنوع است.
وی افزود: آثاری که در این بخش عرضه شد بخشی از هنر ایرانی بود و من به عنوان یک نقاش می توانم بگویم ایرانیان در این حوزه استادان زبردستی داشته اند که خالق آثار ارزشمندی بوده اند.
سوردونکینا به کارگاه های آموزش هنر ایرانی در چارچوب هفته فرهنگی ایران نیز به عنوان ابتکار جالبی اشاره و اضافه کرد: آموزش هنرهایی همچون ملیله دوزی، قلمکاری و خطاطی در این کارگاه ها بسیار جالب بود.

سرگئی ایوانف یک دانشجوی روس که از نمایشگاه صنایع دستی ایران بازدید می کرد  گفت: ایران دارای کهن ترین فرهنگ در خاورمیانه است و بزرگانی همچون فردوسی و حافظ دارد و من در این نمایشگاه از تاریخ ایران زمین مطلع شدم.
ایوانف خاطرنشان شد: آشنایی روس ها با فرهنگ کهن ایران باعث می شود بیش از گذشته به این کشور جذب شوند و شروع به مطالعه تاریخ و کتاب های شعرای آن بویژه اشعار حافظ کنند.
دانشجوی روس همچنین از گسترش روابط فرهنگی ایران و روسیه ابراز خرسندی کرد و اظهار کرد که در شرایط کنونی با توجه به روابط دوستانه دو کشور، حداکثر تلاش ها برای شناخت مردم دو کشور بکار گرفته می شود.
هفته فرهنگی ایران دوشنبه گذشته با گشایش نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی ایران با عنوان «ایران اسرارآمیز؛ گشتی در باغ خیال» در مسکو و اوفا آغاز به کار کرد.
در طول برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در روسیه، کارگاه های مختلفی نیز توسط هنرمندان ایرانی برای آشنایی روس ها از فرهنگ و هنر ایرانی برگزار شد که مورد استقابل گسترده جوانان مسکو قرار گرفت.
کارگاه خوشنویسی احمد احمدی، شاهنامه خوانی مرشد مجتبی بیگی، مینا کاری افشین میرلوحی، حکاکی یا قلم زنی ضربی بر روی چرم شهین نظری، میناکاری و قلمزنی راحله شهسوارانی، سوخته کاری بر روی چوپ علی نصرآبادی، آموزش خاتم کاری ابراهیم گلریز خاتمی، نقاشی چوبسوز (سوخته کاری روی چوب) علی اکبر نصر آبادی، آموزش مشبک فلز زهرا شاه طوسی، ملیله کاری نقره مجید ولی دروی، آموزش نقاشی مکتب اصفهان محمدعلی حدت، نقاشی خط حسین نوروزی، نقاشی مینیاتور یوسف حسینی و سفالگری آزاده درخشان از جمله کارگاهی بود که در طول هفته فرهنگی ایران در روسیه به اجرا درآمد.
گفتنی است، در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی و هنر ایران زمین، قهوه خانه سنتی ایرانی نیز در موزه صنایع دستی و هنرهای ملی روسیه دایر شد و روس های علاقه مند با طعم چای ناب ایرانی در آن آشنا می شدند.
نمایش آثار دکتر مهدی محقق عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انستیتو شرق شناسی فرهنگستان علوم روسیه از دیگر برنامه های هفته فرهنگی ایران در روسیه بود.

منبع: چمدان



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 425
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران