پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 279890 تاریخ : 1396/03/01-17:41:30
,17,
اصلاحات مالیات بر ارث در قانون جدید مالیات‌های مستقیم

اصلاحات مالیات بر ارث در قانون جدید مالیات‌های مستقیم

کی از بخشهایی که در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 94/4/31 تغییرات و اصلاحات بسیاری یافته مالیات بر ارث می باشد که علاوه بر تکریم مودیان مالیاتی، کاهش هزینه ها، تسهیل در انجام امور مودیان را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از از تغییرات مثبت صورت گرفته در قانون جدید، افزایش زمان ارائه اظهار نامه مالیاتی متوفی از شش ماه به یک سال می باشد. از آنجا که در برخی موارد ورثه و بازماندگان بر اثر تالمات روحی وارده و گاهی به علت عدم اطلاع و مشکلات و ترس از پرداخت مالیات سنگین در موعد تعیین شده به ادارات امور مالیاتی مراجعه نمی کردند، همین امر تحقق درآمدهای مالیاتی را در بخش مالیات بر ارث مختل کرده و نارضایتی ورثه را نیز در پی داشت. با افزایش زمان ارائه اظهارنامه، ورثه زمان کافی را برای مراجعه و پرداخت مالیات با میل و رغبت پیدا می کنند. البته گفتنی است که برای متوفیان قبل از سال 95، مقررات قبل از اصلاحیه جاری است و وراث متوفی تا پایان سال 1394کمافی السابق مکلفند اظهارنامه مالیاتی را ظرف 6 ماه ازتاریخ فوت متوفی به اداره امور مالیاتی تسلیم و حداکثر ظرف مدت 3 ماه پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، مالیات متعلق را پرداخت کنند. محاسبه مالیات مربوط نیز مطابق مقررات قبل از اصلاحیه قانون صورت می گیرد.

گفتنی است که ارائه اظهارنامه مالیاتی ظرف یک سال از تاریخ فوت متوفی صرفا به منظور کسر دیون محقق متوفی، هزینه‌های کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی از ماترک می‌باشد. در غیراینصورت (عدم ارائه اظهارنامه ظرف یک سال از تاریخ فوت) در زمان تحویل یا انتقال اموال و دارایی‌های متوفی به وراث، مالیات متعلقه بدون کسر موارد مذکور مطالبه و وصول خواهد شد.
از تغییرات دیگر انجام شده در بخش مالیات بر ارث ، نحوه محاسبه اموال متوفی و صدور مفاصا حساب مالیاتی است که در قانون جدید با ساده سازی و حذف مواد و تبصره هایی که دشواری هایی را برای ورثه ایجاد می کند و گاها موجب نارضایتی آنها از سیستم مالیاتی می شود تلاش شده این نقایص رفع گردد. در قانون جدید بر خلاف گذشته نیازی نیست که همه دارایی های متوفی به صورت یکجا محاسبه و برای پرداخت مالیاتی آن اقدام شود بلکه ورثه می توانند نسبت به تعیین تکلیف بخشی از اموال و داراییهای متوفی تصمیم گرفته و مالیات متعلقه را پرداخت نمایند. این تسهیل در فرایند مالیات برارث، موجب ایجاد رضایت در وراث شده و تمکین مالیاتی را در سطح جامعه افزایش می دهد.
 نرخهای جدید در نظر گرفته شده برای هریک از اموال متوفی در قانون جدید مالیاتهای مستقیم، یکی از تغییرات محسوس و بسیار کارآمد می باشد. در قانون قبلی، اموال و داراییهای متوفی به قیمت روز فوت، محاسبه و مالیات آن دریافت می شد در حالیکه با تغییرات به وجود آمده در این بخش، ارزش داراییهای متوفی به قیمت روز انتقال به وراث، مبنای محاسبه مالیات می باشد که این امر موجب می شود ورثه در اولین فرصت نسبت به انحصار وراثت و پرداخت مالیات اقدام نمایند. گفتنی است که ارزش گذاری اموال متوفی به نرخ روز انتقال، علاوه بر اینکه امر رسیدگی و تعیین مالیات را توسط ادارات مالیاتی بسیار سهل و آسان می کند، باورپذیری و همراهی ورثه برای تمکین به قانون و پرداخت مالیات تعیین شده را افزایش می دهد. بدین ترتیب اختلاف بین سازمان امور مالیاتی و مودیان در این بخش به حداقل خواهد رسید و این همان هدفی است که سیستم مالیاتی با ساده سازی و اصلاح در قانون مالیاتهای مستقیم به دنبال آن می باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 395
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران