پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266890 تاریخ : 1395/11/29-10:26:25
,17,23,
اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد

ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان

اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد

سیستم بانکی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصادی در تمام کشورهاست که در قالب یک جریان هدفمند و با نظارت بانک مرکزی آن کشور به نوعی در خدمت تولید و ایجاد اشتغال آن منطقه خواهد بود. این در حالی است که لازم است به این معادله مرسوم درباره نظام بانکی، در کشورمان با استفاده از نظرات کارشناسی و علمی، روح تازه‌ای دمیده شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، . به عبارت دیگر، نظام بانکی بیش از هر نهاد دیگر از سوء سیاستگذاری به ویژه در 10 سال گذشته آسیب دیده و هیچ نشانه‌ای از شکل‌گیری نقطه چرخش در آن مشاهده نمی‌شود؛ اصلاح نظام بانکی حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد ایران از مسیر گذشته است.

در بخش درون‌سازمانی اگر به جایگاه تولید داخل کشور توجه داشته باشیم، می‌بینیم در حال حاضر تولید به علت مشکلات فراوان، سودآور نیست و بانک‌ها به ورود در این عرصه هیچ تمایلی ندارند. به صورتی که تسهیلات بانکی معمولا در اختیار بخش‌هایی قرار خواهد گرفت که برگشت سریع و با نرخ سود بالا داشته باشد؛ چون بانک به حضور در مراوده‌ای که آینده آن مشخص نیست، تمایلی نخواهد داشت.تولیدکننده ایرانی باید حمایت شود تا چرخه تولید رونق گیرد. به‌طور مثال دولت هم باید به تولیدکننده این اطمینان را بدهد که از او حمایت می‌کند به شرطی که اشتغالزایی مطلوبی ایجاد شود تا پس از چند سال قدرت رقابت‌پذیری بالایی با نمونه کالای خارجی داشته باشد که متاسفانه این اقدامات انجام نشده است.

از این رو، نظام بانکی ایران به یک خانه تکانی جدی نیاز دارد و به جهت دستیابی به وضعیت مطلوب در نظام بانکی ایران به اصلاحات نهادی و قانونی زیادی نیاز است. مشکلات دیگر هم مربوط به تسهیلات تکلیفی است به گونه‌ای که اغلب این تسهیلات، خارج از اصول اقتصادی و بدون بازگشت بوده و اکنون عاملی شده برای افزایش قابل توجه بدهی‌های معوق، تا جایی که قدرت وام‌دهی و تزریق نقدینگی مورد نیاز تولید را از بانک‌ها گرفته است.

در کنار تمام این موارد لازم است به جایگاه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره داشته باشیم، چون به‌رغم این‌که این بانک باید تعیین‌کننده تمام سیاست‌های پولی وبانکی ایران باشد،هیچ تحرک قابل قبولی از آن دیده نمی‌شود به این دلیل که رئیس اصلی‌ترین نهاد مالی و پولی کشور نیز باید به خواسته‌های دولتی پاسخ دهد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 283
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران