پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350901 تاریخ : 1397/03/28-15:18:23
,8,
آسیب شناسی صندوق های سرمایه گذاری

در مراسم گشایش نماد صندوق افق ملت بررسی شد

آسیب شناسی صندوق های سرمایه گذاری

سابقه حضور صندوق ها در بازار سرمایه از گذشته وجود داشته اما تعداد صندوق ها به سختی افزایش می یابد. این در حالی است که در برخی کشورها تعداد صندوق ها از شرکت های پذیرفته شده بیشتر است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ معاملات ثانویه نهمین صندوق قابل معامله امروز در بورس آغاز شد.

روح اله حسینی مقدم معاون ناشران و امور اعضا شرکت بورس در مراسم جلسه گشایش نماد صندوق افق ملت در بورس تهران ، تجربه صندوق های قابل معامله ، چگونگی توسعه این صندوق ها مهمترین مزیت های صندوق سرمایه این ابزار را بررسی کرد.

روح الله حسینی مقدم با اشاره به اینکه شفافیت ونقدشوندگی صندوق های سرمایه گذاری به مراتب بیشتر از سهام است،گفت: باید از همه ظرفیت های این ابزار در بازار سرمایه استفاده کرد.

وی در ادامه به رشد بازار سرمایه و ورود نقدینگی های جدید به بازار در روزهای اخیر اشاره وبه سرمایه گذاران تاکید کرد : بهتر است کسانی که اطلاعات و مهارت های لازم را برای سرمایه گذاری ندارند، بطور مستقیم وارد معاملات سهام نشوند و از طریق صندوق ها لاقدام به سرمایه گذاری کنند. بورس یک فرصت سرمایه گذاری بلند مدت است که باید با آگاهی کامل وارد آن شد.

وی در نشست خبری مربوط به آغاز معاملات ثانویه صندوق افق ملت خاطر نشان کرد: سابقه حضور صندوق ها در بازار سرمایه از گذشته وجود داشته اما تعداد صندوق ها به سختی افزایش می یابد. این در حالی است که در برخی کشورها تعداد صندوق ها از شرکت های پذیرفته شده بیشتر است.

حسینی مقدم همچنین افزود: عملکرد صندوق ها تاکنون نشان داده که صندوق ها اتکا لازم را برای فعالیت در بازار سرمایه داشته و مدیریت حرفه ای برای دارایی صندوق ها وجود دارد ، مدیر صندوق با توجه به امیدنامه ای که ارائه می کند، می داند که در کدام صنایع سرمایه گذاری کرده و چه زمانی از یک صنعت خارج شوند.

نقدشوندگی مهمترین مزیت صندوق های سرمایه گذاری

معاون شرکت بورس همچنین تاکید کرد: صندوق ها ابزار خوبی برای بورس محسوب می شوند که نقدشوندگی آن با نقد شوندگی سهام قابل مقایسه نیست و بازارگردان صندوق به موقع از ظرفیت های بازار سرمایه استفاده می کند.

در ادامه این مراسم رضا کیانی مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران در مقایسه صندوق های با درآمد ثابت و ETF ها گفت: مخاطبین این صندوق ها کاملا مجزا هستند. صندوق های با درآمد ثابت مخاطبین خارج از بازار سرمایه دارند و الزامی برای دریافت کد سهامداری ندارند اما ETF ها از طریق کد معاملاتی در بورس فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر امید تازه ای به بازار سرمایه تزریق شده است، گفت: رونق بازار سهام در رشد ETF ها تاثیر گذار است .

حسینی مقدم با تاکید بر اینکه ETF ها ساختار نوین مالی با مدیریت حرفه ای هستند، تاکیدکرد: مدیریت حرفه ای در این ابزارها ضامن موفقیت آنهاست.

به گفته وی با توسعه صندوق های سرمایه گذاری می توان ادعا کرد در این حوزه با دنیا زبان مشترک داریم چراکه ساختار این صندوق ها با صندوق های سایر بازارهای دنیا یکسان است.

مهمترین ریسک ETF ها

همچنین بهنام چاوشی،رییس سابق اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه ETF ها در دنیا رشد قابل توجهی دارند اما در ایران هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده اند،گفت: برای توسعه این ابزار نیازمند اصلاح قوانین هستیم.

به گفته وی طراحی قوانینی برای معاملات پایانی و صدور و ابطال تهاتری از جمله این موارد است که برای توسعه صندوق های ETF به آن نیازمند هستیم.

این متولی راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری تاکید کرد: یک معیار مهم صندوق های شاخصی نزدیکی قیمت بازار وNAV  است که هرچه قدر فاصله بیشتری بین این دو عدد باشد می توان آنرا در مقایسه با صندوق های با درآمد ثابت به عنوان ریسک تلقی کرد.

چاووشی ادامه داد: این ریسک را با صدور و ابطال تهاتری واحدهای ETF ها می توان پوشش داد.

واکاوی صندوق های ETF

در این نشست خبری مسعود سلطان زالی ، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری افق ملت به معرفی این صندوق پرداخت.

وی با تاکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگ سازی در بازار سرمایه گفت: توسعه بازار نیازمند ارتقای فرهنگ سهامداری است. باید عموم مردم را به سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه تشویق کرد.

وی بااشاره به اینکه نقدینگی سرگردان آثار مخربی بر اقتصاد دارد،گفت: با حرکت این سرمایه ها به سمت بازار سرمایه ، به کسب و کارها تزریق شده ومنجر به توسعه اقتصادی می شود.

وی نسبت ارزش بازار به GDP را در ایران کمتر از25 درصد اعلام کرد و گفت: بازار سرمایه هنوز جای زیادی برای رشد دارد . در دنیا و بازارهای توسعه یافته ارزش بازار سرمایه نسبت به GDPبیش از 50 درصد است.

سلطان زالی یکی از ضعف های ETF ها را بحث نقدشوندگی دانست و گفت: این موضوع به بازارگردانی برمی گردد که یک چالش این ابزار است.هشت صندوق ETF بازار سرمایه از لحاظ معاملات و نقدشوندگی وضعیت خوبی ندارند. در حالی که شاخص مهم این ابزار نقدشوندگی است.

وی یکی از هزینه های پنهان معاملاتی ETF ها را شکاف خرید و فروش دانست و تاکید کرد : این شکاف قیمتی باید به حداقل برسد.

سلطان زالی تاکید بر بازدهی در صندوق ها را کافی ندانست و گفت: بازاریابی فعال مبتنی بر آگاهی بخشی باید توسعه یابد. در صندوق ها باید سعی شود تا چشم انداز و افق سرمایه گذاری ارایه شود تا سرمایه گذاران آگاهانه اقدام به سرمایه گذری کنند.

وی استراتژی مدیریت پرتفوی صندوق افق ملت را تاکید بر سهام بنیادی دانست و گفت: بر همین اساس شرایط بازار به طور دایم رصد می شود .

این کارشناس بازار سرمایه چشم انداز بازار سرمایه را روشن دانست و گفت: باید سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری هوشمند ترغیب کرد و نباید با موج رسانه ای عامه مردم به صورت مستقیم وارد بازار شوند بلکه باید انها را به سرمایه گذاری غیر مستقیم ترغیب کرد تا در بازار متضرر نشوند و به اعتماد بازار صدمه نخورد.

وی شرایط بنیادی شرکت ها را مناسب دانست و گفت: بخش اعظمی از پتانسیل بازار سرمایه کشور ما مبتنی بر کامودیتی ها و صادرات محور است . با توجه به این موضوع حتی رشد نرخ ارز دولتی هم برای شرکت های بازار سرمایه اتفاق مثبتی است.

توسعه صندوق های سرمایه گذاری با تسهیل قوانین

مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری افق ملت عمر صندوق های سرمایه گذاری را در حدود 11 سال اعلام کرد و گفت: در این مدت این صندوق ها رشد خوبی داشتند هرچند که این رشد متوازن نبوده است و وزن صندوق های با درآمد ثابت بیشتر است، تا جایی که 99 درصد صندوق های سرمایه گذاری ، با درآمد ثابت هستند.

وی سهم اندک صندوق های سهامی را در ابعاد بازار سرمایه ندانست و گفت: ارزش بیش از 10صندوق سهام حدود 933 میلیارد تومان است که عدد ناچیزی است و این موضوع باید عارضه یابی شود.

مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری افق ملت افزود: باید ساختارها اصلاح شده و مشوق هایی برای توسعه این صندوق ها طراحی شود. همچنین نحوه عملکرد بازارگردان ها در این ابزار باید بررسی شود.

سلطان زالی به محدودیت های بانک مرکزی برای نهادهای وابسته به بانک ها اشاره کرد و گفت: در این شرایط اکثر تامین سرمایه با محدودیت فعالیت مواجه هستند. راه اندازی صندوق های طلا، صندوق های جسورانه و پروژه نیاز امروز بازار سرمایه است .

به گفته وی بانک ها همیشه در کنار بازار سرمایه قرار داشتند و سازمان بورس در تلاش است تا این محدودیت ها رفع شود تا بخشی از ظرفیت بازار سرمایه که غیر فعال شده است دوباره فعال شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 381
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران