پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352292 تاریخ : 1397/04/24-12:14:26
,5,
استفاده از فناوری نانو در تأسیسات پالایشگاه موجب صرفه اقتصادی و پایداری تولید می شود

مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی:

استفاده از فناوری نانو در تأسیسات پالایشگاه موجب صرفه اقتصادی و پایداری تولید می شود

برای نخستین بار در بین پالایشگاه‌های کشور، پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو معاونت علمی و پژوهشی ریاست جمهوری، تفاهم نامه همکاری امضاء کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، احمد ولی‌پور، مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اعلام این خبر گفت: صنعت عظیم نفت و گاز به عنوان عمده‌ترین تأمین کننده انرژی در جهان است و کشور عزیزمان ایران نیز جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای دارای منابع انرژی در جهان دارد.

وی گفت: در این بین موقعیت استراتژیک مجتمع گاز پارس جنوبی در حوزه انرژی، لزوم استفاده از فناوری های نوین و راهبردی از جمله نانوتکنولوژی را دو چندان کرده است. 
ولی پور در ادامه تصریح کرد‌: در راستای مصوبه هیئت وزیران به منظور تحقق اهداف تعیین شده در سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404، برای نخستین بار در صنعت پالایش گاز کشور و با تشکیل کمیته نانو در پالایشگاه ششم، اعضای این کمیته در یک نشست صمیمانه با مدیر و اعضای ستاد ویژه نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تبادل نظر در خصوص کاربردهای گسترده این تکنولوژی در صنعت گاز پرداختند.
مدیر پالایشگاه ششم با اشاره به توان و ظرفیت نانو فناوری در ایجاد بهبودهای چشمگیر در فرآیندها و دستیابی به شاخص های استراتژیک در حوزه صنایع نفت و گاز اظهار داشت: در این نشست امکان استفاده از فناوری نانو در افزایش بهره‌وری انرژی در مبدل های حرارتی و چرخه های خنک کننده و سرمایشی پالایشگاه، مورد بررسی قرار گرفت.
این مقام مسئول در ادامه با ابراز خرسندی از این نشست و امضای تفاهم نامه یاد شده عنوان کرد: کاهش مشکلات حوزه‌های بهره برداری و تعمیرات و ارتقای کیفیت محصولات از نتایج استفاده از فناوری نانو در صنایع نفت و گاز است.
وی با اشاره به اهداف مهم ذکر شده در این تفاهم نامه عنوان داشت: بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات مبتنی بر فن‌آوری نانو، انجام پروژه‌های صنعتی جهت رفع نیازهای پالایشگاه، تعامل بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی، توسعه مشارکت و ایجاد اتاق فکر متشکل از کارشناسان پالایشگاه و ستاد ویژه فناوری نانو جهت تعریف و انجام پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری نانو از جمله اهداف مهم در این تفاهم‌نامه است.
ولی پور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: بر اساس یکی از بندهای تفاهم نامه در زمینه برگزاری رویداد چالش فناوری برای آن بخش از تقاضاهای پالایشگاه که فعلا توانمندی داخلی پاسخگوی کامل آن نیست، مقرر شد که استفاده از نوع ویژه ای از نانو فیلترها برای حذف آلاینده‌های BTEX در دستور کار ستاد نانوفناوری و شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با آن قرار گیرد.
وی با اشاره به بهبود فرایندهای پالایشگاه با استفاده از این فناوری پربازده و ارزان گفت: در این نشست همچنین فرصت‌های بالقوه و چالش‌هایی که کاربرد فناوری نانو در در صنایع نفت و گاز در آینده با آن مواجه خواهد شد نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان با اشاره به نقش صنعت گاز در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار یادآور شد: استفاده از فناوری نانو در تأسیسات پالایشگاه موجب جلوگیری از رسوب مواد و ذرات در مخازن و سایر سطوح می‌شود و این امر صرفه اقتصادی، پایداری تولید و کاهش چشمگیر هزینه کارهای تعمیراتی را در پی خواهد داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 403
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران