پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252458 تاریخ : 1395/10/04-09:49:27
,23,
استفاده از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی

بیژن عبدی استاد دانشگاه

استفاده از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی

در سال‌های اخیر اقتصاد کشور ما با مشکلات بسیاری روبه‌رو است که بخش عمده‌ای از آن ناشی از معایب ساختاری است. با این حال آنچه که شاید بیشتر از ساختار مورد توجه قرار گیرد، طرز فکری است که بر اقتصاد کشور حاکم شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، فضای اقتصادی کشور بیش از آنکه به یک سمت ایده‌آلی حرکت کند، بیشتر گرایش به رانت و فساد دارد. دلالی افزایش پیدا کرده و مردم برای تامین نیازهای مادی خود ناگزیر از داشتن چندین شغل هستند.

پست‌های دولتی و مشاغل مدیریتی هم به‌طور عادلانه در میان مردم تقسیم نشده و بیشتر کسانی که از این فضای نابرابر تحت فشار‌ند، اقشار پایین‌دست و کسانی‌اند که درآمدهای پایینی دارند. همه اینها به این مسئله مهم برمی‌گردد که طرز فکر حاکم بر جامعه طرز فکری توسعه محور و رشدگرا نیست. کشور ما بیشتر محلی است برای رانت که طی این سال‌ها در کشور ریشه دوانده و به‌نظر نمی‌رسد به‌راحتی قابل کنترل باشد. از سوی دیگر طرح‌هایی که توسط دولتمردان برای ایجاد تحول اقتصادی مطرح می‌شود، در یک مدت زمان 4 ساله و حتی 8 ساله جواب مثبت نخواهد داد. بنابراین درحالی که مثلا یک طرح اقتصادی می‌رود تا به سرانجامی برسد، توسط دولت‌های بعدی محکوم به شکست می‌شود. این سیر سال‌هاست که ادامه پیدا کرده و برای کنترل آن راهی جز تغییر طرز فکر حاکم بر اقتصاد یعنی دلالی و رانت‌خواهی نداریم. برای ریشه‌کن کردن این طرز فکر هم باید دولت کنار برود و بخش خصوصی را به‌عنوان بخش اثرگذار در اقتصاد بپذیرد و از سوی دیگر نیز از تصمیم‌های این بخش در امور مدیریتی بهره بگیرد.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 315
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران