پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 265767 تاریخ : 1395/11/11-09:58:28
,23,
از بانک‌ها چه توقعی داریم

مرتضی عزتی، استاد دانشگاه

از بانک‌ها چه توقعی داریم

رقابت برای جذب مشتری در هیچ جای دنیا رقابت ناسالمی به شمار نمی‌آید. اگر بانک‌ها مشتری جذب می‌کنند و در قبال آن خدمات بهتری ارائه می‌دهند یا مثلا نرخ سود بانکی را بالا می‌برند، اصلا کار ناسالمی نیست.

بانک و صنعت،. اگر عرضه کم است یا میان عرضه و تقاضا تعادلی برقرار نیست از بانک‌ها چه انتطاری می‌رود که به رقابت برای سپرده‌گذاری نپردازند. از بانک‌ها که زیان‌ده شده‌اند و راهی جز این کار ندارند چه توقعی داریم؟ مشتری با خواهش و تمنا به بانک نمی‌آید با افزایش نرخ سود و خدمات اینگونه است که جذب بانک خواهد شد.

تشویق سپرده‌گذاران با افزایش نرخ سودهای بالا کار اکثر بانک‌ها در همه دنیاست و بی‌انصافی است که نام آن را رقابت ناسالم بگذاریم. ا

گر عرضه محدود است و سرمایه‌ها از کشور فراری است مقصر نه کارگزاری، نه یک بنگاه بخش خصوصی و هر کارگزاری دیگری بلکه مقصر سیاست‌گذاران و سیاست‌های کلان اقتصادی است.

در همه بخش‌ها زمانی که عرضه محدود می‌شود قیمت‌ها بالا می‌رود و این یک امر طبیعی است که بابت آن نمی‌توان بانک یا یک موسسه خاصی را سرزنش کرد.

با دستور و اجبار نمی‌توان اقتصاد را به مسیر درست هدایت کرد. اقتصاد علمی است و در چارچوب علمی باید برای آن تصمیم گرفت. نرخ سود باید براساس پیش‌بینی‌های بازار تعیین شود نه با زور و دستور.

 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 304
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران