پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 304610 تاریخ : 1396/06/30-11:02:05
,10028,
ارتقای سلامت جسمی و روحی بازنشستگان هدف برگزاری طرح نسیم سلامت است

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی:

ارتقای سلامت جسمی و روحی بازنشستگان هدف برگزاری طرح نسیم سلامت است

مشاور عالی اجرایی و دستیار مدیر عامل و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: امروزه تغییرات جمعیتی جهان با شتاب معناداری به سمت‌ سالمندی در حال حرکت است؛ پدیده‌ای که نشانگر ارتقای سطح امید به زندگی افراد در جوامع است و می‌تواند تهدید یا فرصتی برای هر کشور تلقی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر محمدرضا جعفریان افزود: هر چند توسعه نشانگر توفیق سیاست‌های مبتنی بر پیشرفت‌های گوناگون در عرصه سلامت و بهداشت افراد جامعه به شمار می‌رود، اما به دلیل کاهش نیروهای مولد و جوان در عرصه کار و تولید از سرعت توسعه‌یافتگی نیز می‌کاهد . لذا جامعه جهانی همواره به دنبال راهکارهایی منطقی است تا بتواند با برنامه‌ریزی هدفمند این پدیده فراگیر را به درستی مدیریت کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای متأثر از تبعات سالمندی از این قاعده مستثنی نبوده و از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط با رویکرد نوین، حفظ سلامت این گروه از شهروندان را مورد بررسی قرار داده است.

دکتر جعفریان گفت: سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای عمومی با تحت پوشش داشتن جمعیتی نزدیک به 2 میلیون و 793 هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران که اغلب آنها نیز سالمند هستند، نقش بسزایی در همکاری با نهادهای مسئول در این زمینه ایفا می‌کند.

وی به صدور شیوه‌نامه‌ای در خصوص المپیادهای ورزشی بازنشستگان اشاره کرد و افزود: ضمن توجه ویژه به شعار سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 ( زندگی سالم،  طول عمر بیشتر Ageing and Health) و برنامه‌های معطوف به افزایش سطح امید به زندگی بازنشستگی (Life expectancy)، این مهم در راستای تحقق خط‌مشی‌ها و راهبردهای کلان با اجرای برنامه‌های متنوعی در حوزه ورزش همگانی و برگزاری المپیادهای ورزشی ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی تحت عنوان «طرح نسیم سلامت» با شعار سالمندی و حفظ سلامت به عنوان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در سال 1394 عملیاتی شد و استمرار خواهد یافت.

دکترجعفریان اهداف المپیادهای ورزشی بازنشستگان و مستمری‌بگیران را ارتقای سلامت جسمی و روحی بازنشستگان و مستمری‌بگیران،  تأثیرگذاری بر کاهش هزینه‌های درمانی، افزایش اعتماد به نفس، شادابی، نشاط، تقویت روحیه تعاون و همیاری بین بازنشستگان و مستمری‌بگیران و الگوسازی مناسب برای سایر مخاطبان، ارج‌گذاری، تقویت خودباوری دربازنشستگان و مستمری‌بگیران و تنویر افکار عمومی به لحاظ موثر بودن آنها درجامعه و ایجاد بستری مناسب برای فرهنگ‌سازی، اشاعه و ترویج سلامتی با ورزش در دوران بازنشستگی بیان کرد.
مشاور عالی اجرایی و دستیار مدیر عامل و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: در شیوه‌نامه المپیادهای ورزشی، ادارات کل استان‌ها موظفند نسبت به تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته استانی ورزش وفق بند 6 دستورالعمل مربوط اقدام کنند تا علاوه بر برنامه‌ریزی و انجام هماهنگی‌های لازم با کمیته سیاستگذاری مربوط مستقر در ستاد در روند اجرای ورزش پیاده‌روی با حضور فعال خود،  بر اجرای صحیح آن نظارت داشته باشند .

دکترجعفریان اضافه کرد: کمیته‌های استانی موظفند به منظور شرکت همه‌جانبه بازنشستگان و مستمری‌بگیران نسبت به انجام دادن امور اطلاع‌رسانی و اعلام فراخوان ظرف مدت یک هفته قبل از انجام پیاده‌روی از طریق رسانه‌های محلی،  نصب پوستر، بنر،  بیلبورد و پوشش خبری و همچنین در روز برگزاری مراسم پیاده‌روی اقدام کنند .

وی افزود: همچنین کمیته‌های استانی موظفند ضمن امکان‌سنجی استقرار تیم پزشکی وآمبولانس در مسیر برگزاری ورزش پیاده‌روی با توزیع بروشورهای سلامتی بارگذاری شده در بخش انتشارات سایت رسمی سازمان و ارائه توصیه‌های پزشکی، اقدام به آگاه‌‌سازی بازنشستگان و مستمری‌بگیران کنند.کمیته‌های استانی می‌توانند برای پربار کردن این گونه همایش‌های مردمی ضمن هماهنگی با انجمن‌های فعال در حوزه سلامتی(انجمن دیابت، ......) از آنها برای استقرار در طول مسیر پیاده‌روی به منظور معرفی و ارائه خدمات مرتبط با جامعه هدف دعوت کنند .کمیته‌های استانی باید با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان اقدامات لازم برای حضور یک مربی کارآزموده در حوزه رشته‌های ورزش همگانی جهت آموزش صحیح حرکات نرمشی و آماده‌سازی شرکت‌کنندگان براساس شرایط سنی  به منظور انجام ورزش پیاده‌روی به عمل آورند.
دکترجعفریان با اشاره به المپیاد ورزشی فرهنگی بازنشستگان و مستمری‌بگیران گفت: مسابقات مقدماتی و المپیادهای ورزشی برای کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر و کارکنان بازنشسته و مستمری‌بگیر به صورت کاملاً مجزا در دو گروه خواهران و برادران برگزار خواهدشد.

وی افزود: تمامی بازنشستگان و مستمری‌بگیران (ازکارافتاده کلی، همسر بازمانده) اعم از زن و مرد تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی به شرط داشتن 45  سال سن به بالا برای خواهران و 50 سال سن  به بالا برای برادران، با توجه به شهر و استان محل اقامت و به شرط دارا بودن سلامت کامل جسمی و آمادگی لازم مجاز به شرکت در مسابقات و المپیادهای ورزشی خواهند بود.

دکتر جعفریان اضافه کرد: کمیته‌های استانی موظفند ضمن هماهنگی با شرکت‌های بیمه‌گزار برای تهیه کارت بیمه ورزشی و همچنین گواهی سلامت جسمی برای شرکت‌کنندگان اقدام کنند. هر ورزشکار می‌تواند تنها در یک رشته ورزشی شرکت کند.

وی، دارت، تیر‌اندازی با تفنگ بادی، تنیس روی‌میز،  شطرنج و شنا را به عنوان رشته‌های ورزشی خواهران و دارت، تیر‌اندازی با تفنگ بادی، تنیس روی میز، شطرنج، شنا و فوتبال روی‌میز را رشته‌های ورزشی گروه برادران معرفی کرد و افزود: تمامی مسابقات رشته‌های ورزشی (برادران وخواهران) به صورت انفرادی برگزار خواهد شد و کمیته‌های استانی مکلفند نفرات اول  هر رشته را به مسابقات نهایی المپیاد ورزشی اعزام کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در خصوص نحوه معرفی و ارائه مدارک انتخاب شدگان به میزبان برگزاری المپیاد ورزشی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در شیوه‌نامه المپیاد ورزشی گفت: تمامی مراحل آماده‌سازی، برگزاری مسابقات مقدماتی و درنهایت انتخاب نفرات اول هریک از رشته‌های ورزشی به منظور معرفی به محل برگزاری مسابقات المپیاد توسط کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران و  با هماهنگی کمیته استانی انجام خواهد گرفت. همراه داشتن گواهی سلامت جسمی، کارت بیمه حوادث ورزشی به تاریخ روز که قبلاً توسط کمیته‌های استانی تهیه شده است، همچنین دفترچه بیمه درمانی و کارت ملی برای حضور تمامی شرکت‌کنندگان در المپیاد الزامی است.

وی با اشاره به ماده 7 شیوه‌نامه المپیادهای ورزشی گفت: میزبان برگزاری المپیاد موظف است حداقل یک ماه قبل از آغاز مسابقات با  هماهنگی کامل با  هیات‌های ورزشی مطروحه و تایید اداره کل ورزش و جوانان استان برای حضور داوران اقدام کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 478
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران