پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349925 تاریخ : 1397/03/09-10:22:14
,17,23,
آثار پرداخت مالیات در جامعه3

یادداشت:

آثار پرداخت مالیات در جامعه3

کارشناسان برجسته توسعه در خصوص عدم توسعه یافتگی در کشورهای دنیا رویکردها و نظرات مختلفی دارند. اما در بیان دلایل عدم توسعه یافتگی یا کاهش سرعت آن در کشورهای مختلف جهان موارد مشترکی وجود دارد که عبارتند از: خام فروشی صرف نفت و تکیه بر فروش منابع زیر زمینی، عدم وجود نظام مالیاتی پویا، عدم وجود اطلاعات و شفافیت اقتصادی و عدم وجود نظام سلامت کارآمد. به عبارت دیگر وجود چنین مواردی بیانگر عمق عدم توسعه یافتگی بوده و هر سیستم کارآمد و دلسوز مدیریتی در هر کشور جهت رشد توسعه یافتگی موظف به رفع این موانع و چالش ها می باشد.

بانک و صنعت، بر این اساس چنانچه در کشور ما نیز شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم بر مبنای چنین رویکردی باشد، ما با معضل کاهش ضرب آهنگ توسعه یافتگی روبرو خواهیم بود. مشکل عمده ای که متاسفانه سالیان دراز گریبان گیر نظام اقتصادی کشور بوده و به دلیل عدم توجه به این معضل شاهد تبعات زیان بار آن در سطوح کلان نظام اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی نیز بوده ایم.

اما خوشبختانه در سال های اخیر و با عنایت به نگاه تحول گرایانه مسئولان بلند پایه نظام به مقوله توسعه و لزوم ایجاد بسترهای مساعد جهت تحقق آن شاهد تحولات اساسی و ساختاری در نظام اقتصادی کشور می باشیم. بر این اساس نگاه عمیق مسئولان به ایجاد درآمدهای پویا در نظام اقتصادی کشور سبب گردیده تا شاهد رشد و بسط روز افزون پایه های مفید و موثر مالیاتی در چرخه اقتصادی کشور باشیم. اجرای موفق قوانین ارزشمندی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده و نیز شکل گیری و اجرای مقدماتی طرح جامع مالیاتی نشان دهنده نگاه توسعه گرایانه مسئولان می باشد. 
در این میان اختصاص بخشی از درآمد مالیات بر ارزش افزوده بر نظام سلامت کشور نشانگر آن است که با تکیه بر درآمدهای سالم و پویای مالیاتی می توان بسیاری از سدهای غیر قابل عبور در چرخه سلامت و رفاه شهروندان را از پیش رو برداشت. اختصاص یک درصد از محل اخذ مالیات بر ارزش افزوده جهت تامین نیازهای نظام سلامت در همین مدت زمان کوتاه اجرای آن، اثرات شگرف و پر فروغی در تامین مطالبات سیستم بهداشتی و درمانی کشور داشته است که پرداخت 10 تا 15 درصد از کل مبلغ هزینه های درمانی از سوی شهروندان گوشه ای کوچک از این مهم می باشد. اما بدون شک اثرات روانی این تصمیم در سطح افکار عمومی می تواند بیش از آثار مادی آن باشد. 
با اجرای این قانون و تاثیرات آن در همین مدت زمان کوتاه بر نحوه خدمات نظام سلامت در سطح کشور، ثابت گردید که جهت افزایش سطح رفاه، آموزش و خدمات بهداشتی، کارآمدترین، مطمئن ترین و کوتاه ترین مسیر بهره مندی از درآمدهای مالیاتی می باشد. چراکه با تکیه بر درآمدهایی همچون فروش نفت و خام فروشی همیشه این خطر جامعه را تهدید می نماید که با ظهور مشکلاتی همچون تحریم های نفتی و یا کاهش قیمت جهانی این گونه مواد شاهد افت شدید کیفیت خدمات بهداشتی ارائه شده از سوی دولت خواهیم بود.
در اینجا لازم است که نخبگان و صاحب نظران برجسته اقتصادی با بهره گیری از این تجربه ارزنده در عرصه توسعه خدمات درمانی، زمینه های بهره مندی بیشتر از فرصت های مغفول مانده از درآمدهای مالیاتی را در نظام اقتصادی کشور مهیا نمایند تا شاهد اثربخشی این عنصر اساسی در افزایش سطح کمی و کیفی معیشت همه شهروندان باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 307
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران