پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 280715 تاریخ : 1396/03/29-19:58:29
,17,
ابهامات حمل و نقل فله در صنعت کشتیرانی

ابهامات حمل و نقل فله در صنعت کشتیرانی

موسسه تحقیقاتی کلارکسونز اعلام کرد : خوش بینی که در اوایل سال جاری در میان کشتیرانی های حمل فله رواج پیدا کرد، هم اکنون به ابهاماتی در این عرصه از حمل و نقل بدل شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران(مانا) ، پس از آغاز امید بخشی که در حمل و نقل فله در اوایل سال جاری به وجود آمد، هم اکنون این بخش از صنعت کشتیرانی با ابهاماتی روبرو شده است.

نرخ های اسپات پس از افزایش خوبی که در اواخر ماه مارس تجربه کردند، درماه آوریل سال 2017 میزان 20 تا 30 درصد کاهش داشته است. 
حمل و نقل فله نیز در سه ماهه ابتدایی با بهبود بیش ازانتظار روبرو شد که به اعتقاد بسیاری، دلیل آن استفاده بهینه از ناوگان فله برها و افزایش واردات سنگ آهن و زغال سنگ بود.
محققان کلارکسونز معتقدند: خوش بینی که پیش از این و در اوایل سال 2017 میان فله داران رواج پیدا کرده بود با کاهش نرخ های حمل و نقل فله، جای خود را به ابهاماتی در این بخش از صنعت حمل و نقل داده است.
اگرچه چین در این موضوع نقش مهمی ایفا کرده است اما تحلیل گر موسسه Danish Ship Finance، پیش بینی کرد: بازار فله برها از واردات چین بهبودی را تجربه نخواهند کرد.
وی در این گزارش ادامه داد: بسیاری به بهبود بازار فله معتقد هستند چرا که تعداد زیادی از کشتی ها در این عرصه از حمل ونقل اوراق شده اند و تقاضا در چین افزایش یافته است. به هر حال به عقیده من ارزش کشتی ها و نرخ های آنها افزایش نیافته است که دلیل آن بهبود اقتصاد چین است.

احتمال بروز نوسانات

درنتیجه آغاز مثبت و امید بخش سال جاری برای حمل و نقل فله و خوش بینی های رایج، ارزش سهام شرکت های فله نظیر Golden Ocean و Norden شاهد افزایش چشمگیری در ماههای ابتدایی سال جاری بودند.
در آغاز ماه آوریل سال جاری میلادی شرکت Golden Ocean شاهد افزایش ارزش سهام 60 درصدی بودند و این افزایش به تدریج رو به کاهش گذاشته است.
وی ادامه داد: عدم ثبات نرخ های اسپات با توجه به استفاده بهینه ازناوگان بین المللی افزایش می یابد و با توجه به این موضوع تخمین های سالانه خود را بر پایه نرخ های کنونی و نه بیشتر بنا کرده ایم. 

شاخص بالتیک زیر 1000 واحد 

در جمعه ابتدایی ماه ژوئن شاهدکاهش شاخص بالتیک و رسیدن آن به 994 بودیم و پس از آن شاص بالتیک در هر روز کاری کاهش پیدا کرد. 
تحلیل روزانه کارشناسان حاکی از افزایش و کاهش پی در پی شاخص بالتیک همراه با یک روند کاهشی است . نوسانات زیاد در حمل ونقل فله در سال 2017 از سوی بسیاری از محققان پیش بینی شده است.
Jens Ismar مدیر عامل شرکت چارترینگ Western Bulk در این خصوص اظهار داشت: ما در سال 2017 با نوسانات بسیاری روبرو خواهیم شد و روند کاهش نرخ ها در تمام سال ادامه می یابد. 

استمرار رشد جابه جایی در بندر شانگهای 

حجم جابه جایی بندر شانگهای چین در ماه می سال جاری میلادی، 14.6 درصد افزایش یافت. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، حجم جابه جایی بندر شانگهای چین- شلوغ ترین بندر کانتینری جهان- در ماه می سال جاری میلادی به سه میلیون و 54 هزار TEU رسید که نسبت به سه میلیون و نه هزار TEU مدت مشابه سال گذشته، رشد 14.6 درصدی را به نمایش می گذارد.علاوه بر این، حجم جابه جایی سه میلیون و 54 هزار TEU در ماه می نیز نسبت به سه میلیون و 28 هزار TEU ماه آوریل، 7.9 درصد صعود داشت.
به طور کلی، حجم جابه جایی کانتینری بندر شانگهای در پنج ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 16 میلیون و 21 هزار TEU نسبت به 14 میلیون و 75 هزار TEU مدت مشابه سال گذشته، 9.9 درصد رشد را تجربه کرد. 

بحران های امروز دامن گیر پیشرفت حمل و نقل دریایی 

تغییراتی که در آینده نصیب حمل و نقل دریایی می شود در دهه بعد چهره این صنعت را تغییر می دهد اما بحران های سیاسی کنونی تمام اذهان را درگیر خود کرده است. 
به گزارش گروه بین الملل مانا، امروزه تمامی دست اندرکاران حمل و نقل دریایی در محافل خود از تغییرات چه درزمینه اجتماعی، زیست محیطی و یا فن آوری اطلاعات صحبت می کنند که دستخوش این صنعت خواهد شد. 
بر اساس این گزارش، تغییراتی که وارد این صنعت می شوند در محافلی نظیر کنفرانس Nor Shipping که به تازگی در نروژ برگزار شد و یا در گزارشات موسسه تحقیقاتی Danish Ship Finance مورد بحث و بررسی قرار گرفت به طوریکه ورود این تغییرات را ناگریز اعلام کرده اند. 
اما به هرحال در این میان وقایعی نظیر منازعات قطر با همسایگان خود سخت ترین عوامل مداخله کننده هستند که مدیریت آنها کار دشواری به نظر می آید. 
با ظهور و گسترش سریع تغییرات تکنولوژی که نه تنها شرکت های بزرگ با سرمایه های بالا را پدید آورده است، بلکه به خلق صنایع جدید منجر شده است که دست اندرکاران را به این فکر وا می دارد که نه تنها حمل و نقل دریایی بلکه تمامی تجارت هایی که در مقابل تغییر مقاومت نشان می دهند نیز سرانجام در دهه آینده در مقابل انقلاب های بوجود آمده سر خم می کنند. 
این گزارش ادامه داد: بسیاری از آینده پژوهان وقوع تحولات را بدیهی پیش بینی می کنند اما تعداد قلیلی از آنها قادر به ارائه یک پیشنهاد جامع در خصوص جهت و نوع پیشروی در بحث هوشمندسازی و مواجهه با آن نیستند. 
استاد دانشگاه استنفورد در یکی از پنل های همایش Nor-Shipping به حضار هشدار داد: با انقلابی در بحث انرژی در راه است، باید در انتظار خودروهای با باتری و انرژی های تجدید پذیر باشیم. 
در همین رابطه سرمایه گذار معروف نروژی، Kristin Siem، بر معمای چگونگی مدیریت برای گذر از پل حقایق روزمره به دنیای بی پروای فردا تاکید کرد. 
تیم موسسه تحقیقاتی Danish Ship Finance به سردمداری Cristopher Rex به نوبه خود راه حل آسانی را پیشنهاد نکردند اما دست اندرکاران را به ایجاد بحث های چالشی توصیه کردند چرا که ساختار و عملکرد و نحوه رشد مداوم 25 ساله حمل ونقل دریایی بر طبق این تحولات دگرگون خواهد شد. 
آنها ادامه دادند: ترکیب مشتریان قدیمی و اصلی در جهان و تاثیر انقلاب صنعتی چهارم بر روند مصرف در مردمان در جهان سوم مدل های جدید رشد را پیش رو می گذارد. 
تخمین اینکه چه مقدار از کالای مصرفی در غرب درسه دهه گذشته به بحث حمل و نقل دریایی مربوط می شود کار آسانی است. در حال حاضر مشاغل به کشورهای در حال توسعه سپرده شده اند و مصرف کننده غربی تنها تقاضا را هدایت می کند اما این بازارها در حال حاضر سن بالایی دارند و طی این روند آهنگ رشد تقاضا کند می شود. 
در همین حال، پیشرفت های اقتصادی در میان کشورهای در حال توسعه از توجه کمتری برخوردار خواهند بود و از مرکزیت کمتری در حیطه تجارت بهره می برند که دلیل آن ارزش بالاتر خدمات از طریق تکنولوژی های الکترونیکی هستند. 
این گزارش ادامه داد: جهانی سازی در سال های گذشته با تبعات سیاسی روبرو بوده است و هم اکنون شرکت های غول غربی به محلی سازی روی آورده اند. بسیاری از کارخانه های بزرگ آمریکایی در این راستا در صدد بازگشت به کشور مبدا خود هستند. 
در این حال سوال اصلی این است که آیا مدل تجارت های جدید نظیر Amazon, uber و Airbnb همانطور که تجارت های محافظه کارانه و سنتی را تحت تاثیر قرار دادند، بر ساختار حمل و نقل دریایی تاثیر خواهند گذاشت؟ 
در خلال بحث پیرامون کنفرانس Nor-Shipping، کارشناسی از بانک DNB تاکید کرد: در آینده ارزش دارایی های یک شرکت با معیار مدیریت آن ارزیابی می شود و نه دارایی های فیزیکی در اختیار این شرکت. Kristin Holth ادامه داد: تنها در صورت بهره بردن از مدیریت با تفکر خلاق و ریسک پذیر، شرکت مورد نظر شانس موفقیت را به دست می آورد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 352
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران