پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 399180 تاریخ : 1397/07/24-14:34:02
,10033,
آبخیزداری در هشت میلیون هکتار عرصه کشور اجرا می شود

آبخیزداری در هشت میلیون هکتار عرصه کشور اجرا می شود

هوشنگ جزی گفت: اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری در هشت میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها، هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: برای اجرای این طرح 200 میلیون دلار برابر 700 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی هزینه خواهد شد.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح به کاهش مشکلات خشکسالی، تقویت سفره های زیرزمینی آب، کنترل سیل، فرسایش و رسوب خاک کمک می کند.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری از مشارکت مردم بهره گرفته می شود.

جزی افزود: بر این اساس 642 محدوده آبخیز ببه گستره هشت میلیون هکتار در 340 شهرستان کشور انجام شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: از جمله این اقدام ها فعالیت های مکانیکی همچون ساخت گابیون و خشکه چینی است که به کنترل فرسایش خاک، سیل و رسوب کمک می کند.

دبیر ستاد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری سازمان جنگل ها اضافه کرد: پخش سیلاب، افزایش آب قنوات و چشمه ها از راه تغذیه سفره های زیرزمینی از جمله فعالیت های بخش آبخوان داری است که با هدایت آب به منابع زیرزمینی از تبخیر آب ها جلوگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: احیای پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع کشور در اولویت فعالیت های امسال سازمان جنگل ها قرار گرفته که با همیاری و مشارکت مردم از طریق بذرپاشی، کپه کاری و توسعه گیاهان مرتعی و دارویی ضمن تحقق این امر به معیشت مردم کمک خواهد شد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در سال های گذشته در مناطق کوهستانی کشور موجب شد تا حدود 530 مترمکعب آب در هر هکتار بیشتر استحصال شود.

جزی افزود: در بخش آبخوان ها و کنترل سیلاب توانستیم در هر هکتار یک هزار مترمکعب ذخیره سازی آب داشته باشیم .

وی ادامه داد: 135 میلیون هکتار از عرصه های کشور محدوده آبخیز تشکیل می دهد که تحت تاثیر فرسایش آبی قرار دارد و اگر فعالیت های آبخیزداری را در این مناطق انجام دهیم می توانیم سفره های زیرزمینی را تقویت کنیم و از تبخیر آب بکاهیم.

جزی گفت: تحقق این امر نیز به تقویت مراتع می انجامد، خسارات سیل، فرسایش و رسوب را کاهش می دهد و منجر به پایداری سدها می شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیان داشت: از سوی دیگر مردم با اجرای عملیات آبخیزداری حدود 4.5 برابر هزینه ها، سود کسب می کنند.

** زیاده روی در برداشت از سفره های زیر زمینی

دبیر ستاد اجرای عملیات آبخیزداری وآبخوان داری سازمان جنگل ها اظهار داشت: متاسفانه در برداشت سفره های زیرزمینی کشور زیاده روی و بی احتیاطی مشهود است .

وی ادامه داد: این روند سبب کاهش 9.5 میلیارد مترمکعبی آبخوان های کشور شده است.

جزی گفت: وزارت نیرو برنامه هایی برای مدیریت آب های زیرزمینی در دستور کار قرار داده که بحث حفظ و تعادل بخشی آب های زیرزمینی با کنترل چاه های غیرمجاز دنبال خواهد شد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشورافزود: در اجرای این برنامه ، نصب کنتور بر روی چاه های مجاز و انسداد چاه های غیرمجاز اجرایی می شود.

جزی با بیان اینکه حدود 650 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در کشور داریم، اظهار داشت: انتظار می رود برای نجات منابع آبی سطحی و زیر زمینی و اراضی کشور مردم بیش از پیش با دستگاه های اجرایی همکاری کنند.

وی اضافه کرد: اکنون در سراسر کشور 86 دشت ممنوعه و بحرانی داریم که دیگر نمی شود از آن آبی برداشت کرد و مردم باید دوباره کمک کنند تا سفره های این دشت ها احیاء شود.

این مدیر آبخیزداری یادآور شد: بهمن ماه سال گذشته رهبر معظم انقلاب با برداشت چهار میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای انجام فعالیت های مختلف موافقت شد که در بودجه سال جاری لحاظ شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 318
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران