پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 351135 تاریخ : 1397/04/02-14:00:16
,17,
ابتکار ایران طرح فریز نفتی را حفظ کرد

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران

ابتکار ایران طرح فریز نفتی را حفظ کرد

ابتکار وزیر نفت ایران که در اجلاس اخیر مطرح شد، این بود که با تأکید بر طرح فریز نفتی، کشورها میزان تولید را تا جایی افزایش دهند که 32 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز روانه بازار شود. یعنی به اندازه سقفی که پیش از این در طرح فریز نفتی مورد تایید قرار گرفته بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپکی نفت در دو اجلاس گذشته به تفاهم مشترکی موسوم به طرح فریز نفتی دست یافتند که بر اساس آن کشورهای دسته اول باید تولید نفت را به میزان یک‌میلیون و 200 هزار بشکه و غیر اوپکی‌ها به میزان 600 هزار بشکه کاهش می‌دادند. سقف تولید 14 کشور عضو اوپک درنهایت با اجرای طرح فریز نفتی به 32 میلیون و 500 بشکه در روز می‌رسید. این طرح با نظارت دائمی دبیرخانه اوپک و رویه منسجم کشورهای عضو در تولید به افزایش قیمت نفت انجامید. دامنه قیمت که در یک سال اخیر می‌رفت که به زیر 40 دلار برسد به 60 تا 70 دلار رسید. در ماه گذشته نفت برنت دریای شمال و نفت سبک منطقه اوپک 75 دلار قیمت‌گذاری شد و ایران نتوانست نفت سبک اش را با نرخی بیش از 75 دلار در هر بشکه نیز به فروش برساند. اتکای اقتصاد کشورهای عضو اوپک به نفت و البته اعضای غیر اوپکی به ماده سیاه( 48 درصد از اقتصاد روسیه وابسته به درآمد نفت است) باعث شد در آخرین اجلاس اوپک کشورها دوباره طرح فریز نفتی را مورد تأکید قرار دهند. درواقع در مذاکرات روز گذشته در وین سقف تولید اوپک بر 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز باقی مانده است.

اما ابتکار عمل ایران و مسئله افزایش تولید چیست؟ در اجلاس 173 که در نوامبر سال 2017 میلادی برگزار شد، پایبندی کشورهای اوپکی و غیر اوپکی به طرح فریز نفتی به بیش از 98 درصد رسید. پس از این در آغاز  سال 2018 میزان پایبندی تولیدکنندگان نفت به این طرح به 150 درصد افزایش یافت. معنای این پایبندی این است که کشورها علاوه بر تعهد به کاهش تولید نفت به میزان لازم، ضریبی پایین‌تر از سقف مورد انتظار از نفتشان را وارد بازار کرده‌اند و در عمل میزان تولید روزانه اوپک به‌جای 32 میلیون و 500 هزار بشکه، 31 میلیون و 500هزار بشکه بوده است.  ابتکار وزیر نفت ایران که در اجلاس اخیر مطرح شد، این بود که با تأکید بر طرح فریز نفتی، کشورها میزان تولید را تا جایی افزایش دهند که 32 میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز روانه بازار شود. در محاسبه‌ای که دیروز انجام شد، میزان افزایش تولید نفت کشورها برای عمل به طرح فریز نفتی رقمی نزدیک به 700هزار بشکه است.

هنوز اسامی کشورهایی که تولید را افزایش می‌دهند منتشرنشده اما حدس می‌زنم، عربستان، عراق، لیبی، ونزوئلا، نیجریه و ایران باید تولید نفتشان را افزایش دهند. ایران در طرح فریز نفتی در بین کشورهایی قرار گرفت که تولید را کاهش نداده و افزایش داد اما میزان افزایش تولید نفت خام ایران 3 میلیون و 798 هزار بشکه بود درحالی‌که در طرح فریز نفتی، سقف 3.8 میلیون بشکه برای تولید نفت خام کشورمان در نظر گرفته‌شده است درنتیجه افزایش میزان تولید ایران مغایرتی با طرح فریز نفتی ندارد. بنابراین با اجرای این طرح درآمد  کشورهایی که اقتصاد آن ها وابسته به نفت است پایدار می ماند. 

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 349
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران