پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350970 تاریخ : 1397/03/29-16:07:49
,12,15,
NFC چیست و در چه زمینه های کاربرد دارد

گزارش

NFC چیست و در چه زمینه های کاربرد دارد

یکی از فناوری‌هایی که در گوشی‌های موبایل‌ رده بالای بازار گوشی یافت می‌شود، ان اف سی (NFC) است و یکی از کاربردهای NFC استفاده در پرداخت‌های الکترونیک می‌باشد.

به گزارش بانک و صنعت؛ NFC مخفف Near field communication و به معنای "ارتباط میدانی با بُرد کوتاه" می‌باشد. این مجموعه استانداردها شبیه 802.11b یا 802.11n برای Wi-Fi است، یعنی پروتکل‌هایی را برای ارسال و دریافت اطلاعات تنظیم می‌نماید.

 

تاریخچه
انجمن ان اف سی  در تاریخ 18 مارس سال 2004 با دو شرکت سونی و نوکیا شروع به فعالیت کرد. آنها در آن سال برای پیشبرد استفاده فناوری بی‌سیم با برد کوتاه در لوازم الکترونیکی مصرفی از جمله دستگاه‌های تلفن همراه و رایانه‌های شخصی سرمایه گذاری‌های مشترکی کردند. تا ژوئن 2012، انجمن دارای بیش از 160 عضو می‌باشد که در میان آنها می‌توان به: نوکیا، سونی، ویزا، امریکن اکسپرس، پی پال، گوگل، اچ تی سی ، فیلیپس، سامسونگ و غیره اشاره کرد. در 17 نوامبر سال 2010 میلادی دو اپراتور بزرگ موبایل یعنی ورایزون و تی موبایل سرمایه گذاری مشترکی برای توسعه این فناوری در خاک امریکا در نظر گرفتند. هدف آنها از این کار برای جلو بردن فناوری در زندگی انسان و حمل نکردن پول برای بیش از 200 میلیون مشتری بود.

 

کاربردهای فناوری NFC 
کاربردهای فناوری NFC شامل پرداخت های الکترونیک (مثلاً با استفاده از گوگل والت)، تبادل اطلاعات در فاصله های کوتاه (مثلاً لمس دو تلفن برای تبادل عکس) و ساده‌سازی راه‌اندازی وای-فای (Wi-Fi) و بلوتوث است. در عین حال، برقراری ارتباط میان یک دستگاه NFC و یک چیپ NFC بدون منبع انرژی که به آن tag گفته می‌شود نیز ممکن می‌باشد.

برای اینکه اسمارت‌فون شما بتواند با دستگاه‌های دارای NFC ارتباط برقرار نماید، بایستی از چیپ NFC برخوردار باشد. فناوری NFC بر اساس شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) ساخته شده که به یک گجت امکان می‌دهد تا به گجتی دیگر امواج رادیویی ارسال نموده و پس از شناسایی یکدیگر، عملیات مشخصی بین آنها انجام گردد.

 

دستاوردهای NFC
دو دستاورد ان اف سی، مصرف انرژی بسیار کم و امنیت نسبی مناسب می‌باشد، اگر کسی بخواهد از طریق NFC به دستگاه شما رخنه نماید و یا در ارتباط NFC دستگاه شما با یک دستگاه دیگر اخلال به وجود بیاورد، باید به گجت شما بسیار نزدیک گردد که این کار بدون جلب‌توجه و مشکوک کردن شما، تقریباً ممکن نیست.

 

آنتن ان اف سی (NFC)
اگر درباره آنتن‌ها اطلاعاتی داشته باشید می‌دانید که هر کدام با فرکانس عملیات خاصی عمل می‌کنند. در مورد NFC این فرکانس 13.56 مگاهرتز است که فرکانس پایینی در مقایسه با فرکانس بلوتوث به شمار می‌رود.

طول موج این فرکانس 22 متر است و این بدان معنا است که یک آنتن نیم موج مناسب برای دریافت و ارسال از طریق NFC باید 11 متر طول داشته باشد. عین روز روشن است که آنتن‌های NFC تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند این اندازه باشند. از طرفی اگر آنتنی نباشد، ارتباطی هم نیست و کیف پول دیجیتال هم معنا نخواهد داشت.

 

NFC  آنتن واقعی نیست
چالش بزرگ این است که بتوان در حجمی کوچکتر از 5 درصد از طول موج، آنتن مناسبی جا داد و بر اساس تئوری آنتن‌ها می‌دانیم که از چنین آنتن کوچکی نمی‌توان انتظار ایجاد موجی را داشت. بنابراین آنتن‌های قدیمی در اینجا کارایی ندارند و در نتیجه آنتن‌های NFC اصلاً آنتن واقعی نیستند.

 

NFC  یک القاگر
آنتن NFC در حقیقت یک القاگر (Inductor) می‌باشد. القاگرها می‌توانند به گونه‌ای ساخته شوند که با همدیگر کار کنند؛ یعنی با جفت شدن متقابل، بنابراین وقتی میدان مغناطیسی یک القاگر از نزدیکی دیگری عبور نماید، یک جریان القایی در دومی ایجاد می‌گردد. یعنی یک انتقال انرژی بدون تماس؛ دقیقاً همان چیزی که برای NFC مناسب است.

 

ان اف سی (NFC) در موبایل‌ها
به نظر می‌رسد که در برخی از موارد، ان اف سی (NFC) در حقیقت فقط به عنوان چیپ شناسایی عمل می‌کند و تبادل داده‌های سنگین از طریق بلوتوث یا Wi-Fi انجام می‌گردد. مثلاً‌ برای ارسال سریع عکس با گلکسی اس 8 شما ابتدا باید NFC را فعال نمایید، بعد دو تلفن سامسونگ را که قابلیت S Beam دارند از ناحیه پشت) محل قرارگیری چیپ NFC (به هم بچسبانید تا همدیگر را شناسایی نمایند و سپس با تأیید لمسیِ شما کار انتقال انجام می‌گردد؛ اما از آنجا که برای ارسال فایل از Wi-Fi Direct  استفاده می‌شود، می‌توانید دو تلفن را از هم دور کرد و خیال‌تان راحت باشد که ارسال مختل نمی‌گردد.

اما در مواردی مثل پرداخت الکترونیک، از آنجایی که فقط حجم اندکی داده منتقل می‌شود، کار انتقال می‌تواند از طریق خود چیپ NFC انجام گیرد. فناوری NFC امروزه سریع ترین راه برای ارتباط بین دستگاه‌های الکترونیک و تبادل فایل و اطلاعات را فراهم کرده است. به یاد داشته باشید که محل قرارگیری تراشه NFC در همه گوشی‌ها یکسان نیست و شاید لازم باشد اندکی زمان صرف کنید تا محل دقیق قرارگیری این تراشه روی گوشی خود را پیدا کنید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 303
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران