پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267138 تاریخ : 1395/12/03-09:46:26
,17,22,
6930 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، خون تازه درشریان اشتغال استان مرکزی

6930 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید، خون تازه درشریان اشتغال استان مرکزی

پرداخت تسهیلات رونق تولید در راستای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و مصوبات کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید از ابتدای امسال در دستور کار دولت و سیستم بانکی قرار گرفت که اجرای آن گره گشای بخش عمده ای از مشکلات تولیدکنندگان استان مرکزی بوده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، طرح دولت برای خروج از رکود بنگاه‌های کوچک و متوسط از اردیبهشت امسال کلید خورد و در این راستا به بنگاه های اقتصادی اعلام شد که برای دریافت این تسهیلات با توجه به شرایط اعلام شده به بانک ها مراجعه کنند، که این مهم از نظر بسیاری از دولتمردان و به خصوص صاحبان صنایع توانسته خونی دوباره در رگ های تولید منطقه باشد. 

بسیاری از واحدهای تولیدی در نقاط مختلف کشور به خصوص استان مرکزی در سال های گذشته به دلیل تحریم های ناجوانمردانه دشمنان و کاهش صادرات با انوبهی از مشکلات مواجه شدند که برخی از آن ها با فشاهای اقتصادی موجود نیمه فعال شده و طیف دیگر در رکود کامل فرورفته اند. 
واردات کالاهای مشابه داخلی نیز یکی دیگر از عوامل ورشکستگی واحدهای تولیدی داخلی است که باوجود تاکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر استفاده تولید داخلی، همچنان با مسائلی مواجه است و تمایل افراد به دلیل ارزان بودن قیمت کالاهای مذکور موضوعی است که باید با ذربین کارشناسی و راهکارهای اثربخش برای آن تصمیم سازی کرد. 
در این شرایط دولت یازدهم طرح ارائه تسهیلات رونق تولید که یکی از مصوبات ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است را در دستور کار خود قرار داد که تاحدودی منجر به احیاء و بازتوانی حوزه تولید کشور واستان مرکزی شده که با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی دستاوردی باارزش است. 
استاندار استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: طرح تسهیلات رونق تولید تصمیم نظام بانکی است که با توجه به منابع محدود تسهیلاتی با هدفگذاری و راهبری موثر منابع و اعطای بهینه تسهیلات متناسب با نیازهای اقتصادی اتخاذ شده و تا کنون واحدهای تولیدی بسیاری را از حالت رکود خارج کرده است. 
محمود زمانی قمی افزود: پرداخت تسهیلات رونق تولید در این استان 156 درصد محقق شده و از نظر سهم تعیین شده نسبت به تسهیلات پرداختی، این استان رتبه دوم کشور را دارد. 
وی ادامه داد: بخش خصوصی برای رونق تولید در استان فعالیت قابل قبولی داشته و در نظارت تسهیلات پرداختی، مشخص شده علاوه بر تثبیت شغل های موجود، 450 شغل جدید نیز ایجاد شده است. 
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه تاثیرگذاری تزریق سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی پس از مدتی نمایان می شود، در بهار سال آینده وضعیت فعلی ارتقا می یابد. 
وی بیان کرد: ارائه تسهیلات رونق تولید گام موثری از سوی دولت تدبیر و امید برای راه اندازی کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل است اما برای تکمیل اهداف توسعه ای دولت یازدهم، مردم نیز باید با حمایت از تولید داخلی نقش خود را در این خصوص ایفا کنند. 
استاندار استان مرکزی بیان کرد: باید با برنامه ریزی جامع، صحیح و هدفمند و با اتکاء به دانش، تخصص و توان داخلی، کاهش واردات و افزایش صادرات، بستر لازم را برای تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی ایجاد و تقویت کرد. 
وی افزود: برای عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی که راه نجات، شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور است،می طلبد تمامی بخش ها اعم از مردم، دولت و بخش خصوصی با الزامات آن آشنا شده و هر کدام به وظایف خود در این راستا به درستی عمل کنند. 
زمانی قمی ادامه داد: آنچه که برای قائق آمدن بر مشکلات اقتصادی کشور به عنوان ضرورتی انکار ناپذیر درآمده، اقدام و عمل برای اجرایی کردن هرچه سریعتر سیاست های اقتصاد مقاومتی است که برای موفقیت در این امر خطیر آحاد جامعه باید بسیج شوند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: از ابتدای امسال تا کنون 6 هزار و 930 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به حدود یک هزار واحد تولیدی پرداخت شد. 
محمد رضا حاجی پور افزود: سه هزارو 120 میلیارد ریال از این تسهیلات در قالب رونق تولید به 350 واحد صنعتی پرداخت شد و 643 واحد تولیدی نیز به صورت مستقیم به بانک های عامل مراجعه و به میزان سه هزار 810 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند. 
وی ادامه داد: صنایع و واحدهای مشمول دریافت تسهیلات رونق تولید در استان بیشتر از حوزه های صنایع فلزی، غذایی، لوازم خانگی و شیمیایی و بخش قابل توجهی نیز در بخش کشاورزی بوده است. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: بر اساس گزارش های تیم نظارتی این سازمان که از 87 واحد تولیدی که از تسهیلات رونق تولید بهره مند شدند بازدید کرده بود، ضمن تثبیت اشتغال سه هزار و 144 نفر، به میزان 355 فرصت شغلی جدید نیز در این واحدهای صنعتی ایجاد شده است. 
وی اضافه کرد: تیم نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از 98 واحد کشاورزی نیز بازدید کردند که از این تعداد نیز ضمن تثبیت اشتغال 363 نفر، 54 فرصت شغلی جدید نیز ایجاد شد. 
حاجی پور بیان کرد: بر اساس ابلاغ بانک مرکزی به مدیران بانک های دولتی و غیر دولتی، واحدهای تولیدی معرفی شده به بانک ها از شرط نداشتن بدهی غیرجاری و چک برگشتی مستثنی بودند. 
وی ادامه داد: دولت در ارایه تسهیلات کم بهره برای رونق تولید برنامه های مختلفی دارد اما، فعالان اقتصادی و تولیدی با درک تنگناهای مالی دولت باید با سیاست گذاری در صادرات، شاخص توسعه اقتصادی را فزایش دهند. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی ادامه داد: کمبود نقدینگی، مواد اولیه، بدهی بانکی، مطالبات معوقه از سازمان‌های دولتی، نبود بازار فروش داخلی و خارجی و ورود کالاهای مشابه و قاچاق و بهره‌ گیری ناقص مجریان طرح‌ها از ظرفیت‌های داخلی از عمده‌ترین مواردی است که سبب بروز مشکل در صنایع استان شده است. 
محمدرضا حاجی پور افزود: گام نخست برای احیاء شرکت های صنعتی در شرایط کنونی اصلاح زیرساخت‌های صنعتی، به روز رسانی شرکت ها و جذب سرمایه‌های خارجی است که مدیران صنایع باید به آن توجه ویژه داشته باشند. 
وی، ارتقاء در کیفیت و کاهش در قیمت تمام شده تولیدات را شرط اصلی ورود به بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: صنعتگران و مدیران صنایع بزرگ استان باید افق دید خود را گسترش داده و انگیزه خود را برای ورود به بازارهای جهانی تقویت کنند چرا که تنها از این طریق می توان کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار داد. 
مدیرعامل شرکت تولید شمش آلومینیوم غدیر اراک در گفت و گو با ایرنا گفت: طرح تسهیلات رونق تولید، اقدامی بهنگام و ارزشمند از سوی دولت بود که توانست کارخانه های بسیاری را که در سراشیبی ورشکستگی بودند را نجات دهد. 
مهدی باقربیگی اضافه کرد: شرایط نامناسب اقتصادی و نبود بازار فروش این کارخانه را به حالت نیمه تعطیل درآورده بود و شرایط به گونه ای بود که توانایی پرداخت حقوق کارگران وجود نداشت. 
وی که 15 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید از بانک صنعت و معدن دریافت کرده است، بیان کرد: با ورود تسهیلات پرداختی رونق تولید به این شرکت، ضمن به روز رسانی تجهیزات و تثبیت اشتغال 15 نفر، پنج فرصت جدید اشتغال نیز ایجاد شده است. 
مدیرعامل شرکت تولید شمش آلومینیوم غدیر اراک، بیان کرد: سه میلیارد ریال تسهیلات نیز از بانک ملی ایران درخواست شده که در صورت دریافت این میزان تسهیلات و راه اندازی یک خط تولید دیگر پنج فرصت شغلی دیگر نیز در سال آینده در این شرکت ایجاد می شود. 
وی بیان کرد: ضمن اینکه پرداخت تسهیلات رونق تولید مشکلات بسیاری از صنایع را مرتفع کرده است اما، مدت زمان درنظر گرفته شده برای بازپرداخت این تسهیلات محدود است و می تواند مشکلات جدیدی را برای تولید کنندگان ایجاد کند. 
باقربیگی افزود: مدت زمان در نظر گرفته شده برای بازپرداخت تسهیلات یک ساله است که این مدت برای کارخانه تولید بسیار محدود است. 
مدیرعامل شرکت الیاف تابان دلیجان نیز گفت: این شرکت تا اردیبهشت ماه امسال در حالت نیمه تعطیل بود و دریافت تسهیلات به یک باره این شرکت را احیاء و به چرخه تولید بازگرداند. 
محمود استاد اسدی که 20 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید دریافت کرده است، افزود: دریافت این تسهیلات ضمن تثبیت اشتغال 40 نفر، 20 فرصت شغلی جدید نیز ایجاد شد. 
وی بیان کرد: با وجود اینکه مواد اولیه مورد نیاز در این شرکت هم در داخل تولید می شود و هم در خارج از کشور و با وجود اینکه واردات مواد اولیه خارجی ارزان تر از مشابه خارجی است اما، این شرکت مواد اولیه خود را از داخل کشور تامین می کند. 
مدیرعامل شرکت آبیار ماشین پارس نیز گفت: این شرکت تا سال گذشته در حالت تعطیلی کامل درآمده بود که تزریق تسهیلات رونق تولید جان تازه ای به این شرکت بخشید. 
مجتبی فتاحی بیان کرد: دریافت تسهیلات ضمن تثبیت فرصت شغلی 28 نفر، 10 فرصت جدید نیز ایجاد کرد. 
تسهیلات رونق تولید اگرچه در کوتاه مدت مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی را حل کرده است اما، حل مشکلات این صنایع در طولانی مدت تنها در گرو نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای داخلی و جلوگیری از واردات بی رویه کالا است. 
استان مرکزی با حدود سه هزار واحد صنعتی یکی از کانون های مهم تولید و اقتصاد کشور محسوب می شود. 
این استان رتبه نخست تنوع تولیدات صنعتی کشور، رتبه دوم صنایع مادر تخصصی و قطب چهارم صنعت کشور را داراست و حمایت های موثر از صنایع بزرگ و پیمانکاری عمده آن می تواند در رونق خوشه های صنعتی و صنایع زیردستی کشور اثرگذاری مستقیم داشته باشد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 334
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران