پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266403 تاریخ : 1395/11/20-14:26:03
,10031,
50 درصد دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند

50 درصد دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه مراکز دولتی پتانسیل لازم برای آموزش تمامی دانشجویان را ندارند،گفت: در حال حاضر 50 درصد دانشجویان کشور در مراکز غیردولتی تحصیل می‌کنند و حدود 85 درصد آنها نیز با پرداخت هزینه آموزش می‌بینند بنابراین مراکز غیردولتی پتانسیل و توانایی بهتری برای جذب دانشجویان به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در مراسم تکریم دکتر کارن ابری‌نیا مدیرکل سابق دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم و معارفه دکتر فاطمه داداشیان مدیرکل جدید این دفتر دکتر ابری‌نیا را شخصیت برجسته علمی، اخلاقی و اجرایی کشور توصیف کرد و افزود: من ایشان را از دوران قبل از مسئولیت در وزارت علوم می‌شناختند و دوران بسیار خوبی با ابری‌نیا در دوره قبل و بعد از مسئولیت گذراندم. در واقع دکتر ابری‌نیا خدمات بسیار زیادی در حوزه موسسات آموزش عالی غیردولتی انجام دادند.

وی در ادامه تصریح کرد: دکتر ابری‌نیا در دوران مسئولیت خود تلاش‌های زیادی در تدوین شاخص‌های تشویقی و هشداری برای موسسات غیردولتی انجام دادند که البته اخلاق خوش او با ارباب رجوع امنیت زیادی در موفقیت او در دوران مسوولیتش داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: تفاوت بخش غیردولتی با بخش‌های دولتی در این است که در بخش غیردولتی افرادی فعالیت می‌کنند که زندگی خود را صرف خدمت‌گزاری وقف کرده‌اند اما مدیران دولتی اینگونه کار نمی‌کنند چراکه اگر شرایط ناخوشایندی برای آنها پیش بیاید از مسئولیت خود کناره‌گیری خواهند کرد بنابراین لازم است مسئولان دولتی از این افراد به طور همه‌جانبه حمایت کنند.

دکتر شریعتی همچنین خاطرنشان کرد: دکتر کارن ابری‌نیا به دلیل ویژگی‌های خوب مدیریتی و شخصیت برجسته علمی و اخلاقی به عنوان مشاور معاونت آموزشی وزارت علوم در امور غیردولتی فعالیت خواهند کرد. همچنین دکتر فاطمه داداشیان به عنوان تنها مسئول زن در حوزه آموزش عالی فرصت خوبی در جهت استفاده از پتانسیل‌های زنان در امور مدیریتی به شمار می‌رود.

وی در ادامه درخصوص دلایل توجه به بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی نیز گفت: اگر این موضوع را از دید کشورهای پیشرفته بررسی کنیم تقریباً درصد قابل توجهی از مراکز دانشگاهی دنیا به صورت غیردولتی فعالیت می‌کنند. بنابراین ما باید در کشور نیز به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم لازم است بخش غیردولتی کشور در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه آموزش عالی از الگوهای برجسته و برتر کشورهای پیشرفته بهره بگیرند و من بسیار خوشحال شدم وقتی که رئیس یکی از دانشگاه‌های غیردولتی در جلسه‌ای که بامن داشته‌اند هدف‌گذاری برای حرکت به سمت دانشگاه ام‌آی‌تی را از اهداف پیش‌روی دانشگاه خود تعریف کرده است.

دکتر شریعتی با تاکید بر اینکه حدود 4 میلیون و 400 هزار جمعیت دانشجویی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: از لحاظ تعداد موسسات فقط 10 درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند. این در حالی است که پتانسیل این موسسات برای جذب دانشجویان بسیار بالا است و باید دولت از این بخش حمایت ویژه‌ای داشته باشد چراکه قابلیت و انگیزه‌ای که در بخش خصوصی وجود دارد در بخش‌های دولتی امکان‌پذیر نیست.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: متاسفانه اعتبارات برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دولتی بسیار اندک است به طوری که همان اندک‌اعتباری که امیدوار بودیم از محل جدول 14 تامین کنیم منتفی شده است. بنابراین مراکز دولتی در کشور نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای دانشجویان باشند.

وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت دانشجویی کشور در بخش‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند، گفت: حدود 85 درصد دانشجویان در کشور حاضر هستند با پرداخت هزینه تحصیل کنند بنابراین پتانسیل تحصیل در مراکز غیردولتی در جامعه و این مراکز وجود دارد.

دکتر شریعتی کیفیت را امری بسیار ضروری در آموزش عنوان کرد و گفت: باید ابزارهایی به کار گرفته شوند تا در بخش غیردولتی نیز مساله کیفیت مورد توجه قرار بگیرد و اتحادیه باید سازوکارهایی تعریف کند تا مراکز آموزشی غیردولتی به طور جدی در بحث کیفیت وارد شوند ضمن اینکه در ستاد وزارت علوم نیز سازوکارهایی در این زمینه پیگیری می‌شود.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، بحث ارتقای کیفیت آموزش یکی از جهت‌گیری‌های اصلی کمیسیون ماده 9 قرار گرفته و تلاش می‌شود مشکلات و مسائل موسسات آموزشی و غیردولتی را بررسی و در راستای ارتقاء آموزش گام بردارند. در واقع این کمیسیون تنها به تخلفات علمی رسیدگی نمی‌کند.

وی همچنین سطح‌بندی موسسات آموزشی غیردولتی را نیز یکی دیگر از راهکارهای وزارت علوم برای ارتقاء کیفی آموزش توصیف کرد و گفت: سطح‌بندی این موسسات موجب خواهد شد نوعی رقابت بین موسسات آموزشی غیردولتی ایجاد شود و البته شاخص‌هایی در این سطح‌بندی اعلام شده و تلاش کردیم یکسری ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها توسط این موسسات در حوزه آموزش مورد توجه قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان به اهمیت آموزش‌های آزاد در جامعه اشاره کرد و گفت: این نوع آموزش‌ها یک نوع ارزش در جامعه به شمار می‌روند و باید توسعه پیدا یابند. البته این توسعه منوط به این است که در عرصه اجرا خلط مبحث نشود و لازم است موسسات آموزش آزاد در جهت همان ماموریت‌های خاص خود در راستای ارتقاء سطح دانش کشور فعالیت کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 233
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران