پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 316200 تاریخ : 1396/12/08-12:32:55
,7,
420 میلیارد تومان سکه پیش فروش شد

420 میلیارد تومان سکه پیش فروش شد

با پیش فروش حدود 302 هزار قطعه سکه در فاصله حدود هشت روز نزدیک به 420 میلیارد تومان جذب شبکه بانکی شده که البته رقم قابل توجهی نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، پیش فروش سکه یکی از سیاست‌های سه‌گانه بانک مرکزی در بسته کنترل بازار ارز بود تا بتواند از این طریق بخشی از نقدینگی را جذب و از سمت بازار ارز حرکت دهد. پیش فروش سکه در قالب این بسته از 28 بهمن‌ماه در بانک ملی شروع شد و طبق شرایط تعیین شده متقاضی باید برای هر قطعه قیمت قطعی پرداخت کند. برای سررسید یک ساله قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان و برای سررسید شش ماهه تا یک میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است.

تازه‌ترین آماری که بانک ملی در رابطه با پیش فروش سکه اعلام کرد نشان می‌دهد در هشت روز ابتدایی 302 و 511 قطعه سکه توسط متقاضیان در شعب بانک پیش خرید شده است که این تعداد توسط حدود 6858 درخواست خریداری شده است. از سکه‌های فروش رفته حدود 62 هزار و 785 قطعه با سررسید شش ماهه و حدود 239 هزار و 726 قطعه با سررسید یک ساله بوده است.

بر این اساس محاسبات نشان می‌دهد که حدود 82 میلیارد تومان با سررسید شش ماهه و حدود 335 میلیارد تومان در سررسید یک ساله جذب منابع شده است که در مجموع حدود 420 میلیارد تومان را در بر می‌گیرد. این آمار چندان قابل توجه نیست و البته رئیس کل بانک مرکزی نیز اخیرا اعلام کرده که پیش فروش سکه با استقبال خوبی همراه نبوده است.

پیش از طرح پیش فروش سکه در قالب بسته ارزی که در حال اجراست،   بانک مرکزی در اوایل بهمن‌ماه نیز پیش فروش سکه با قیمت‌هایی که قطعی نبودند را اجرایی کرد، به طوری که در ابتدا برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون تومان دریافت می‌شد و برای سررسید شش ماهه تاچهار درصد و یک ساله تا 9 درصد براساس قیمت روز که هنگام تحویل تسویه می‌شد، تخفیف اختصاص می‌داد. از این روش نیز استقبال چندانی نشد و برای جذاب‌تر شدن شرایط قیمت‌ها به قطعی تغییر کرد. در کنار پیش فروش سکه اکنون حراج نیز سه روز در هفته در بانک کارگشایی انجام می‌شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 275
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران