پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354695 تاریخ : 1397/05/29-10:00:23
,10033,22,
4 هزار دام مازاد از مراتع لار خارج شدند

4 هزار دام مازاد از مراتع لار خارج شدند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از شناسایی و خروج 4 هزار دام مازاد در مراتع حوزه لار خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور،  همزمان با کوچ تابستانه، عشایر استان های تهران، سمنان و قم در فصل تابستان از 15 خرداد تا 15 شهریورماه در مراتع وسیع و ییلاقی حوزه لار مستقر می شوند.

جامعه تولید کننده عشایر به همراه دام های خود در فصل تابستان در73 هزارهکتار از مراتع حوزه لار زندگی می کنند و در کنار تولید محصولات لبنی و پروتئینی دام های آنها در این مراتع چرا می کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ظرفیت چرای دام در این مناطق را 81 هزار واحد دامی اعلام کرد و گفت: با توجه به حفط و نگهداری این مراتع 4 هزار واحد دامی مازاد از این مراتع خارج شدند.

سید علی عظیمی تصریح کرد: پروژه مدیریت چرا و کنترل دام با هدف حفظ پوشش گیاهی، منابع پایه (آب و خاک) و تجدید حیات گیاهان مرتعی از 15 خرداد تا 15 شهریورماه ادامه دارد و در این طرح تیم های کنترل دام بصورت شبانه روزی در منطقه حضور پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه تیم های مدیریت چرا و کنترل دام در صورت مشاهده هر گونه تخلف با متخلفین برخورد قانونی خواهند کرد افزود: تاکنون 4 هزار دام مازاد از مراتع حوزه لار خارج شدند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران خاطرنشان کرد: مراتع حوزه سد لار با مساحتی بالغ بر 73 هزار هکتار از لحاظ استراتژیکی و اکولوژیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این مراتع نقش بسزائی در اقتصاد و معیشت بهره برداران به ویژه جامعه عشایر ایفا می کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این منطقه دارای 62 سامان عرفی است افزود: برای 20 سامان عرفی منطقه طرح مرتعداری در سطح 30 هزار و 284 هکتار تهیه شده که 15 فقره در سطح 20 هزار و 970 هکتار با عقد قرارداد به مجریان طرح ها واگذار شده است.

عظیمی یکی از مشکلات اساسی مراتع حوزه سد لار را وجود دام بیش از ظرفیت دانست و خاطر نشان کرد: ظرفیت چرای دام منطقه 81 هزار واحد دامی است که با توجه به اهمیت منطقه از لحاظ پوشش گیاهی، تعلیف دام و پرورش زنبور عسل و همچنین وجود سد لار به عنوان یکی از تأمین کنندگان آب شرب شهر تهران بر حساسیت منطقه افزوده است که بر همین اساس ضرورت ایجاب می کند تا از ورود دام مازاد بر ظرفیت در این مراتع به شدت جلوگیری به عمل آید.

وی همچنین به چالش های پیش روی اجرای دقیق پروژه مدیریت چرا و کنترل دام اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کنترل دام در منطقه اقدامی حاکمیتی به شمار می آید اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و وجود نیروی حفاظتی کافی و همچنین برخی مشکلات معیشتی بهره برداران و وضعیت توپوگرافی سامان های عرفی ، عملا تاکنون به طور کامل ساماندهی دامداران و ظرفیت سازی در منطقه فراهم نشده که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و همراهی و همیاری مسئولان و دستگاه های ذی ربط این مهم تحقق یابد.
مراتع 73 هزار هکتاری لار استان تهران بخشی از آن در شهرستان دماوند و بخش دیگری از آن در شهرستان شیمرانات واقع شده است.

100 روز از سال در فصل تابستان عشایر، زنبورداران و سایر بهره برداران با حضور در این مراتع در زمینه محصولات دامی، پروتئینی، لبنی و گیاهان دارویی فعالیت می کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 455
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران