پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 348246 تاریخ : 1397/02/16-11:13:10
,4,14,16,
19 اثر کاخ گلستان برای سفر به موزه لوور 77 میلیون یورو بیمه شدند

19 اثر کاخ گلستان برای سفر به موزه لوور 77 میلیون یورو بیمه شدند

77 میلیون و 405 هزار یورو بیمه 19 اثر کاخ گلستان است هم اکنون در نمایشگاه هنر قاجار موزه لوور شهر لانس فرانسه به نمایش گذاشته شده اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که سال 94 بین دو رئیس جمهور ایران و فرانسه امضا شد، علاوه بر بحث‌های گردشگری و صنایع دستی، چند بند نیز متعلق به انجام تبادلات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های بین موزه‌ای بود که پیرو آن قرار شد موزه لوور و موزه ملی ایران در برگزاری نمایشگاه همکاری هایی با یکدیگر داشته باشند در پی همان  است که اکنون در موزه ملی ایران 56 اثر از آثار موزه لوور فرانسه به نمایش در آمده است و از چند ماه پیش نیز تعدادی از اشیای ایران به شعبه ای از موزه لوور در شهر لانس فرانسه در معرض دید قرار گرفته است. 

این آثار در قالب  نمایشگاه هنر قاجار از حدود هشت موزه‌دار و مجموعه‌دار بین‌المللی به همراه 21 اثر از موزه ملی ایران و کاخ گلستان از هنر قاجار به نمایش درآمده اند. در این نمایشگاه 19 اثر از کاخ گلستان و دو اثر از موزه ملی ایران شرکت داده شده‌اند.

 به دنبال برگزاری نمایشگاه "امپراطوری گل‌های سرخ" در فرانسه و نگاهی جدی به این دوره و هنر آن، کاخ گلستان که از نظر کالبدی و محتوایی یکی از گنجینه‌های مهم این دوره تاریخی در دنیا محسوب می‌شود به همین دلیل برخی از آثارش را به فرانسه ارسال کرده است. 

نصرتی مدیر مجموعه کاخ گلستان درباره انتخاب این آثار گفته بود که کارشناسان بخش اسلامی موزه لوور با بررسی آثار قابل نمایش در نمایشگاه لوور لانس؛ نخست 28 اثر را انتخاب کردند پس این بررسی‌ها به 22 اثر رسیدند و در نهایت در بررسی هیات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، 19 اثر برای نمایش در این نمایشگاه تایید شدند.

به طور معمول هر اثری که از ایران خارج می شود باید کارشناسان آثار تاریخی روی آن قیمت گذاری کرده تا مبلغ بیمه آثار را محاسبه کرده و آن شی تاریخی را بیمه کنند در برخی از اوقات هزینه این بیمه بر عهده میزبان است و در برخی موارد نیز بر عهده فرستنده آثار. اما درباره بیمه آثاری که از فرانسه به ایران آمده تا در موزه ملی به نمایش درآید محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های کشور معتقد است که این بیمه برعهده متولیان موزه لوور در فرانسه بوده است چون مبلغ آن زیاد بوده و لی نمی داند که دقیقا این بیمه چقدر بوده است. اما تاکید دارد که فضاسازی موزه ایران باستان برای میزبانی از این نمایشگاه بر عهده بخش خصوصی بوده که اگر این حمایت وجود نداشت ایران نمی توانست این نمایشگاه را برگزار کند.

نصرتی هم که عمده آثار کاخ گلستان را به شهر لانس فرانسه برای نمایش فرستاده است درباره بیمه آثار ایرانی خارج شده از کاخ گلستان  گفت: بر اساس نظر هیئت کارشناسان ایرانی که از اداره کل موزه ها متشکل از خبره ترین کارشناسان آثار اموال فرهنگی و تاریخی معرفی شدند این آثار  پس از بررسی و کارشناسی و ارزیابی کارشناسان مبلغ 77 میلیون و 405 هزار یورو بیمه شده است. این مبلغ بیمه جدا از بیمه دواثر موزه ایران باستان است.

نصرتی البته از بیان جزئیات بیمه آثار خودداری کرد و توجیه اش را در غیرضروری بودن آن دانست  گفت که درست نیست وقتی اثری در خارج از کشور حضور دارد بگویم چقدر برای آن ارزش گذاری کرده ایم.

وی ادامه داد: اگرچه کارشناسی بیمه آثار تاریخی توسط کارشناسان ما انجام شده اما موزه لوور هزینه بیمه آثار ایرانی را هم پذیرفته است همچنین بسته بندی آثار نیز که در کاخ گلستان انجام شد با نظارت ما بود اما از ابتدا تا انتها هزینه ها بر عهده موزه لوور بوده است.

نمایشگاه «امپراطوری گل های سرخ» از هشتم فروردین به مدت سه ماه در موزه لوور لانس فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است. آثار به نمایش گذاشته از کاخ گلستان شامل 19 اثر از شاهکارهای هنری است مانند هشت تابلوی نقاشی رنگ و روغن از عکس‌های ناصرالدین شاه، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده است به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان،دو جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن در دو برگ کتابت شده و شش مرقع به خط های ناصرالدین شاه، میرزا بابا و محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفر خان.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 246
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران