پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 267617 تاریخ : 1395/12/14-15:40:12
,10027,
10 میلیون موتور سوار در ایران وجود دارند که از این آمار فقط 5 درصد تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند.

جباری مدیرعامل صندوق خسارت های بدنی مطرح کرد

10 میلیون موتور سوار در ایران وجود دارند که از این آمار فقط 5 درصد تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند.

پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت: 10 میلیون موتور سوار در ایران وجود دارند که از این آمار فقط 5 درصد تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند. این آمار به این معناست که در هر تصادف موتورسیکلت با عابران، با احتمال بالای 90 درصد طرفین به ویژه عابر، دشواری‌های فراوانی را برای رسیدن به خسارت ویا تامین هزینه های درمان خود طی می‌کنند. صندوق تامین خسارت‌های بدنی؛ با هدف نظم بخشیدن به این چالش که برای سال‌های سال تبدیل به روال همیشگی شده بود، با همکاری نهادهای مهمی همچون وزارت اقتصاد و بیمه‌مرکزی، یک طرحی ملی را از سال 1393 طراحی کرد که اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است. دکتر علی جباری مدیر عامل صندوق در گفت وگویی اطلاعات بیشتری درباره این طرح ملی و فراگیر اعلام کرده که در ادامه می­خوانید.

 

 

 به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از یکی از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در صندوق تامین خسارت‌های بدنی، طرحی است که قصد تحت پوشش قرار دادن موتورسواران فاقد بیمه‌نامه را دارد. درباره چرایی انجام این طرح و اهمیت آن توضیح دهید. 

ریسک حوادث رانندگی در کشور ما بسیار بالاست. آمار کشته‌شده‌ها در حوادث رانندگی سالانه حدود 17000 نفر است . از سوی دیگر بیش از 300 هزار نفر مصدوم نیز از دیگر تلفات این حوادث است. آمارها نشان می‌دهد حدود 30% از این کشته‌ها و مصدومان را موتورسواران تشکیل می‌هند. فاجعه اما جایی آغاز می‌شود که بدانیم حدود 95% موتورسواران فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند. این در حالی است که بیمه‌نامه شخص ثالث حمایت های خوبی برای راکب و سرنشینان در نظر گرفته است. به خصوص که بسیاری از این موتورسواران یا از مشکلات مالی یا از عدم آگاهی نسبت به مزیت‌های بیمه رنج می‌برند. تصمیم بر یک اقدام جامع برای حل این معضل گرفته شد. معضلی که حتی روح و روان موتورسواران را نیز به واسطه عدم آرامش ناشی از نداشتن بیمه، نشانه رفته بود. در نهایت خروجی این اقدام جامع، طرحی ملی شد که صندوق تامین خسارت‌های بدنی با کمک بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد آن را آماده کرد.

چه روش‌هایی در این طرح برای جذب افراد فاقد بیمه‌نامه در نظر گرفته شد؟ آیا اقدامات تضمینی نیز با همکاری نهادهای دیگر قابل انجام است؟ 

این طرح از نظر ایجاد انگیزه برای کسانی که فاقد بیمه‌نامه هستند امتیازات خوبی را ارائه می‌دهد. حق بیمه یک موتورسیکلت حدود 220 هزار تومان است. از سوی دیگر 220 هزار تومان نیز بابت جریمه نداشتن بیمه‌نامه به هزینه‌های متقاضی اضافه می‌شود که هزینه را در کل به 440 هزار تومان می‌رساند. با توجه به این که جمع کثیری از گروه هدف این طرح را اقشار فرودست جامعه تشکیل می‌دادند، مجمع صندوق که از وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل بیمه مرکزی و و مدیرعامل صندوق تشکیل شده است، با بخشودگی 100 درصدی این جریمه در قالب این طرح ملی موافقت کردند. از سوی دیگر ما به دنبال گرفتن چند درصد تخفیف از شرکت‌های بیمه نیز هستیم  و از تمام این‌ها مهم‌تر، امکان فروش قسطی نیز در این طرح فراهم شده است.

 به نظر  می‌رسد با توجه به این‌که گروه هدف، موتورسواران هستند و بسیاری از آن‌ها تمکن مالی ندارند اجرای این طرح کمک بسیار خوبی از طرف دولت و صندوق به قشر وسیعی از مردم باشد. برای این که اهمیت این مسئله را دریابید، تصویر کنید که یک راننده موتورسیکلت با یک عابر تصادف می‌کند. در وضعیتی که موتورسوار فاقد بیمه‌نامه است، هم خسارت عابر روی زمین مانده است هم خسارت مصدومیت خود راننده نمی‌تواند جبران شود.

تا به حال وضع به چه منوال بوده است؟ احتمالا شما در صندوق تاکنون شاهد چالش‌های طرفین یک تصادف در نبود بیمه‌نامه بوده‌اید.

بله، هر دو طرف بسیار مستاصل بودند. یک تصادف رانندگی در صورتی که دو طرف نسبت به تامین خسارات جانی و مالی خود اطمینان داشته باشند، می‌تواند با سرعت روی روال منطقی افتاده و موجبات درگیری‌های دیگر را ایجاد نکند. اما در وضعیتی که موتوسوار فاقد بیمه‌نامه است، به واسطه فشار روانی که بر دو طرف وارد می‌شود، زمینه ایجاد تنش و درگیری فراهم است که ما نیز شاهد این مسئله بودیم. ما متوجه شدیم که خانواده‌ها در این مسئله مستأصل و گرفتار هستند. از همین‌جا این مسئله را مطرح کردیم که باید یک طرح ملی در این باره تهیه شود.  این مسئله صرفا مربوط به پرداخت خسارت نیست بلکه باعث به وجود آمدن احساس امنیت برای راننده می‌شود و باعث می‌شود شخص بداند که یک پشتوانه دارد. این کمک و خدمت بسیار خوبی است و جامعه آماری بالایی هم دارد. برای حدود10 میلیون نفر جریمه بخشیده می‌شود که رقم قابل توجهی است. بخشش جریمه از سمت منابع صندوق و با موافقت مجمع صندوق بوده است.

البته ما پیش از این هم حمایت از اقشاری که گرفتار مشکل پرداخت دیه شده اند را در دستور کار داشتیم .مثلا در مورد زندانیان کار بسیار خوبی که انجام گرفته شده است این بود که در این 3 سال افزون بر 20 هزار نفر با پرداخت‌های صندوق آزاد شده‌اند و یا از زندانی شدنشان جلوگیری شده است. در این بخش ستاد دیه همکاری بسیار خوبی داشته است و وزارت اقتصاد هم دستور مستقیم در این باره داده است.

این افراد پس از آزادی چگونه دین خود به صندوق را ادا می‌کنند؟ 

این افراد به صندوق متعهد هستند و اقساطی از سمت ما برای آن‌ها تعیین شده است و به تدریج از این افراد مبلغ وصول خواهد شد.  

افق پیش روی صندوق چگونه است؟ آیا اعداد و ارقامی به عنوان هدف‌گذاری تعیین شده است؟

صندوق به رغم این که یک سازمان حاکمیتی و دولتی است، کاملا مانند یک بنگاه اقتصادی دارای برنامه‌ریزی منسجم است. هدف ما این بوده است که صندوق به یک سازمان پویا تبدیل شود و بر اساس رسالتی که بر عهده‌ آن قرار گرفته است، باید جایگاه حاکمیتی خود را مستحکم تر کند. ما برای خودروها که 5% آن‌ها فاقد بیمه‌نامه هستند برنامه‌ای مشابه آن‌چه برای موتورسوارها انجام داده‌ایم، در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

همچنین بر اساس قانون بیمه‌نامه شخص ثالث، 100% وسایط نقلیه ریلی باید دارای بیمه‌نامه شخص ثالث باشند که در حال حاضر هیچ یک از آن‌ها دارا نیستند. صندوق در حال حاضر خسارت‌های این‌ها را پرداخت می‌کند. یکی دیگر از چشم‌اندازهای ما این است که صندوق اعتماد مردم را به شرکت‌های بیمه افزایش دهد.در صورت ورشکستگی و لغو پروانه و توقف فعالیت شرکت‌های بیمه، جبران خسارت به عهده صندوق است. صندوق از لحاظ توانگری مالی باید به نقطه ای برسد که بتواند به این رسالت خود عمل کند تا اعتماد مردم به شرکت‌های بیمه جلب شود.

 یک اقدام خوب دیگر، اقدام در مورد تفاوت دیه زن و مرد است. پرداخت تفاوت دیه زن و مرد که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته است، از دیگر وظایف صندوق به حساب می‌آید.

ازدیگر عملکردهای ما مربوط به زندانی‌‌های معسر است. صندوق از سال 93 تا 95 نزدیک به 40 میلیارد تومان در این بحث پرداخت کرده است. صندوق به جز پرداخت تفاوت دیه زن و مرد و بحث زندانیان معسر، فقط در مورد حوادث رانندگی پرداخت خسارت را انجام می‌دهد.
منبع:روابط عمومی صندوق تامین خسارت های بدنی


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 378
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران