پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 248360 تاریخ : 1395/08/16-14:33:47
,15,20,
10 طرح مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و چین مشخص شد

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی:

10 طرح مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و چین مشخص شد

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی از تعیین 10 طرح مشترک همکاری در حوزه علمی و فناوری بین ایران و چین خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی‌مرتضی بی‌رنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در خصوص دستاوردهای سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس یک هیات بلندپایه علمی و فناوری به چین، گفت: همکاری های علمی و فناورانه بین ایران و چین از اردیبهشت ماه سال گذشته و در پی سفر پروفسور چونلی بای رییس آکادمی چین به تهران و آشنایی وی با ظرفیت های علمی و فناورانه ایران تسریع شد.

وی افزود: پس از بازدیدهایی که پروفسور بای از دستاورهای علمی و فناورانه ایران داشت مقرر شد که کشور ایران و چین به یک مکانیزم همکاری مشترک برسند که در نهایت به تشکیل صندوق مشترک علمی راه ابریشم منتهی شد.

وی تصریح کرد: براساس تفاهم نامه ای که سال گذشته توسط دکتر ستاری و پروفسور بای در حضور روسای جمهوری ایران و چین، برای ایجاد صندوق علمی«راه ابریشم» به امضا رسید، این صندوق در سال نخست فعالیت خود، پس از فراخوان پروژه های مشترک فناوری بین دو کشور، از بین طرح های دریافتی، 10 پروژه برای همکاری دو کشور ایران و چین انتخاب کرد که در این سفر، عناوین پروژه ها و ساز و کار حمایتی آنها رسما اعلام شد.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی افزود: از این 10 پروژه، 5 پروژه در حوزه تحقیق و توسعه و 5 پروژه در قالب کارگاه های آموزشی بود که در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مقرر شد این پروژه ها سال 2017 اجرایی شود.

به گفته بی‌رنگ، همکاری میان آکادمی علوم چین و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف علمی از جمله نانوتکنولوژی، علوم و فناوری های شناختی، انرژی های نو و تجهیزات پزشکی است و مکانیزم حمایت از این پروژه ها، هدف تشکیل صندوق مشترک با نام صندوق علمی راه ابریشم بوده است.

بی‌رنگ با اشاره به بازخوردهای مثبت اجرای صندوق راه ابریشم، گفت: قرار بر این شد که تا سال 2018 ظرفیت های آن از طرف دو کشور دو برابر  افزایش یابد.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی افزود: در سفر اخیر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری طرف چینی اذعان کرد که تعاملات یک سال گذشته دو کشور نتایج خوبی داشته و ایران را به عنوان یک قدرت استراتژیک علمی معرفی کرد.

 

ایجاد پارک فناوری مشترک میان معاونت علمی و وزارت علوم چین

وی در ادامه گفت: در دومین روز سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دیداری مثبت و سازنده با آقای وان گنگ وزیر علوم و تکنولوژی چین داشت و در این دیدار درباره مباحث مختلف علمی و فناوری و همکاری های دوجانبه بحث و گفت و گو کردند.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی بیان کرد: این دیدار پیرو تفاهنامه ایجاد پارک فناوری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تکنولوژی جمهوری خلق چین است که در سفر سال گذشته رییس جمهوری این کشور به ایران به امضا رسیده بود.

وی اظهار کرد: در مذاکرات انجام شده مقرر شد با توجه به ظرفیت های کشور چین در حوزه اقتصادی و اینکه شرکت های چینی زیادی در حوزه بازرگانی با ایران همکاری می کنند، زمینه همکاری این شرکتها با طرفهای ایرانی در حوزه علمی و فناوری و تحقیقات مشترک نیز فراهم شود و پیشنهاد ایجاد یک پارک مشترک با چین در راستای اجرای این سیاست بوده است.

بی‌رنگ تصریح کرد: با توجه به تجارب چین در ایجاد پارک های فناوری مشترک با سایر کشورها و با عنایت به موفقیت های به دست آمده در پارک فناوری پردیس معاونت علمی، موضوع ایجاد پارک فناوری های پیشرفته با مشارکت طرف چینی در خلال سفر رییس جمهوری این کشور در سال 1394 مطرح و توافقنامه آن امضا شد و در پی ملاقات مذکور روند اجرایی آن تسریع شد.

 

درخواست طرف چینی از ایرانی‌ها برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های چین  

وی بیان کرد: در مذاکرات صورت گرفته طرف چینی پینشهاد داد که یک مرکز نوآوری و تحقیقات مشترک با محوریت آکادمی علوم چین راه اندازی شود که مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.

بی‌رنگ اظهار کرد: در جلسه ای با وزیر علوم چین توافق شد یک گروه کاری مشترک از دو کشور معرفی شود تا موضوعات و توافقات صورت گرفته و موضوعات پیش بینی شده را به صورت مستمر پیگیری کنند.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در ادامه بیان کرد: طرف چینی در خواست کرد که زمینه ارتباط متخصصان دو طرف بیشتر فراهم شود و ایرانی ها برای ادامه تحصیل به چین اعزام شوند.

وی با اشاره بازدیدهای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در چین، گفت: معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از برخی زیرساخت های مهم توسعه فناوری در چین بازدید کرد که در این میان می توان به بازدید از مرکز بین المللی فناوری «زی پارک»، بزرگترین پارک فناوری چین اشاره کرد.

به گفته بی‌رنگ، بازدید از پارک صنعتی سوژو که 90 شرکت برتر دنیا در آن مستقر است و بخش های تخصصی مختلف تکنولوژیک دارد نیز دیگر بازدیدی بود که معاون علمی و فناوری رییس جمهوری داشت.

سوم آبان ماه سال جاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در راس یک هیت عالی رتیه علمی و فناوری به دعوت پروفسور چونلی بای رییس آکادمی علوم چین به این کشور سفر کرد و در این سفر 10 پروژه برای سرمایه گذاری مشترک ایران و چین مشخص شد همچنین دیدار با وزیر علوم و تکنولوژی چین و وان گنگ وزیر علوم و تکنولوژی چین و بازدید از مهمترین قطب فناوری پیشرفته چین و پارک صنعتی سوژو از دیگر برنامه های این سفر بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 364
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران