پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 266595 تاریخ : 1395/11/24-09:17:19
,20,
10 درصد از اعضای دولت را زنان تشکیل می‌دهند

10 درصد از اعضای دولت را زنان تشکیل می‌دهند

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طبق آمار سازمان ملل حدود 10 درصد از اعضای دولت ایران را زنان تشکیل می‌دهند و ما پیگیر انتصاب آنان در پست‌های مدیریتی بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، شهیندخت مولاوردی در نشست مشترکی که امروز استفان نوون نخست‌وزیر سوئد و جمعی از کارآفرینان در مرکز تحقیقات وزارت خارجه داشت، گفت: پیگیری انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی یکی از ماموریت‌های معاونت امور زنان و خانواده بوده است و این مورد یکی از وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور بود.

وی با اشاره به آزمون استخدامی سال گذشته، گفت: در این آزمون 300 فرصت شغلی برای زنان در نظر گرفته شده بود علاوه بر آن در ایران 11 هزار وکیل زن داریم. همچنین دبیرکل حدود 17 تشکل و حزب سیاسی نیز زنان هستند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه با همکاری مجلس و شورای نگهبان تلاش می‌کنیم در چارچوب مشخصی عدالت جنسیتی را محقق کنیم.

مولاوردی با اشاه به تفاهمنامه‌ای که دیروز میان ایران و سوئد منعقد شد، اظهار کرد: امیدواریم این تفاهمنامه باعث به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تجربیات در حوزه زنان شود.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت آموزش زنان، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در آموزش ابتدایی برابری جنسیتی محقق شد و در دانشگاه‌ها نیز تعداد دانشجویان دختر از دانشجویان پسر پیشی گرفت. علاوه بر آن زنان در زمینه تولید، توزیع، انتشار دانش و فناوری نقش بسیار زیادی دارند و توجه به توانمندی‌های آنان در حوزه علم و فناوری اهمیت بسیاری دارد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به روز جهانی زن در علم، گفت: امروز روز جهانی زن در علم نام دارد و مشخص است که علم به زنان احتیاج بسیاری دارد.

ملاوردی افزود: هنگام پیروزی انقلاب اسلامی 69 درصد از دانشجویان کشور را مردان تشکیل می‌دادند. رهبران سیاسی ایران تلاش زیادی برای گسترش آموزش علم و دانش انجام دادند که از جمله اقدامات آنها می‌توان به تاسیس نهضت سوادآموزی و گسترش مدارس و آموزش عالی اشاره کرد. مجموعه این اقدامات منجر به دسترسی بخش مهمی از جمعیت کشور به تحصیلات عالی و در نتیجه افزایش تقاضای دختران برای ورود به بازار کار شد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در دهه 70 شاهد گسترش شهرنشینی بودیم که با تلاش زنان برای دستیابی به آموزش عالی همراه شد. آموزش عالی نقش مهمی در توسعه توانمندی‌های زنان داشته است و تعداد دانشجویان دختر 14 برابر شده است.

وی افزود: در سال 2002 تعداد دانشجویان دختر از دانشجویان پسر بیشتر شد و این روند ادامه داشت به گونه‌ای که در سال 2007، 53 درصد از دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دادند. در سال 2009 با اتخاذ سیاست‌هایی به منظور ایجاد تعادل در آموزش عالی تعداد دانشجویان دختر و پسر برابر شد و در سال 2011 تعداد دانشجویان پسر پیشی گرفت. در حال حاضر 47 درصد از دانشجویان کشور را دختران تشکیل می‌دهند.

مولاوردی با اشاره به سهم زنان در رشته‌های مختلف تحصیلی، اظهار کرد: 53 درصد از دانشجویان علوم پایه و 60 درصد از دانشجویان کشاورزی را دختران تشکیل می‌دهند اگرچه میزان پذیرش دختران در مقطع کارشناسی رشد کافی داشته است ولی همچنان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی شاهد شکاف جنسیتی هستیم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: ترکیب جنسیتی اعضای هیات‌های علمی دانشگاهها نشان دهنده پایداری فاصله جنسیتی است و همه تلاش‌ها برای کاهش این فاصله صورت گرفته اما در برخی ابعاد با چالش‌های متعددی مواجه بوده‌ایم.

وی اذعان کرد: اگرچه در زمینه‌هایی مانند افزایش سطح آموزش و بهداشت زنان موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم؛ اما هنوز مردان در موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی با فاصله معناداری نسبت به زنان حضور دارند. در این شرایط اصلاحات هنجاری، ارزش‌گذاری کار خانگی، توزیع عادلانه منابع منجر به افزایش مشارکت موثر زنان می‌شود. بنابراین این موضوعات در دستور کار دولت در مجلس قرار گرفته است.

مولاوردی با اشاره به نرخ حضور زنان در حوزه‌ اقتصادی، گفت: امید به زندگی زنان اکنون به 75 سال رسیده است. با توجه به آنکه در دهه 60 تحول چشمگیر جمعیتی داشتیم این وضعیت موجب افزایش بیکاری شد. از سوی دیگر تحصیلات زنان نیز افزایش یافت و آنان نیز متقاضی ورود به بازار کار شدند.  البته باید به این شرایط تحریم‌های ظالمانه را اضافه کرد که منجر به تشدید بیکاری شد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر 22 درصد از زنان ایرانی فعال در بخش کشاورزی هستند. تجربیات خوبی در حوزه کشاورزی و دامپروری داشته‌ایم به گونه‌ای که در حال حاضر 9 هزار زن تسهیل‌گر در زمینه کشاورزی و دامداری داریم. 25 درصد زنان ایرانی در بخش صنعت مانند پوشاک و نساجی فعال هستند و در قالب تعاونی مستقل و حقوق‌بگیر بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از 100 هزار تعاونی فعال در کشور، 11 درصد از آنها تعاونی زنان هستند. 52 درصد از زنان نیز در بخش خدماتی مانند آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند. در واقع گسترش شهرنشینی تاثیر مهمی در تراکم اشتغال زنان در خدمات داشته است.

مولاوردی گفت: در ایران زنان عمدتا در بخش خصوصی فعال هستند؛ البته یکی از عرصه‌های مهم فعالیت‌های آنان در سازمان‌های غیردولتی و نهادهای مدنی در سال 75، 55 سمن برای زنان یا توسط آنان ایجاد شده بود. این آمار در سال گذشته به 2333 سازمان مردم‌نهاد افزایش یافت این در حالی است که تعداد آنها در ابتدای دولت یازدهم 1677 سمن بود.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: 27.2 درصد از زنان در ادارات دولتی استخدام هستند و نرخ حضور آنان در بخش خصوصی 72.1 است و در این زمینه با رشد پنج درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به توانمندی‌های سیاسی زنان ایرانی، بیان کرد: در این زمینه با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم البته در انتخابات مجلس دهم تعداد زنان در خانه ملت به دو برابر افزایش یافت که این وضعیت بسیار امیدوارکننده است و امیدواریم شاهد حضور زنان بیشتری در انتخابات پیش‌رو باشیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم استفان نوون نخست‌وزیر سوئد نیز گفت: برابری جنسیتی و حضور زنان در جامعه موضوع مهمی است و چالشی برای همه کشورها است. در سوئد پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم و تلاش شده از ظرفیت‌های زنان در جامعه استفاده شود. البته راه بسیار طولانی در این زمینه داریم.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی افزایش حضور زنان در جامعه ارائه فرصت‌هایی به آنان است که آنها بتوانند همزمان به فعالیت‌های اجتماعی و مسئولیت‌های خانوادگی خود بپردازند. زنان بخش مهمی از نیروی کار را تشکیل می‌دهند و لازم است به آنها توجه شود.

نخست‌وزیر سوئد گفت: حقوق زنان و برابری جنسیتی عامل حائز اهمیتی است و من از آشنایی با سطح دانش زنان در ایران بسیار خوشحال شدم. می‌توان نتیجه چنین وضعیتی را در جامعه دید.

وی در پایان بیان کرد: بر اساس تفاهمنامه منعقد شده میان ایران و سوئد تلاش می‌کنیم با ایران در موضوع زنان همکاری‌هایی داشته باشیم و می‌توانیم مذاکرات خوبی را در این زمینه انجام دهیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 258
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران