پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 52172 تاریخ : 1393/06/16-12:34:16
,1,16,17,
 قرار گرفتن بانک‌ها در کنار شبکه تولید، رونق تولید را به همراه داشته است

پاشایی فام، مدیرعامل بانک کارآفرین:

قرار گرفتن بانک‌ها در کنار شبکه تولید، رونق تولید را به همراه داشته است

قرار گرفتن بانک‌ها در کنار شبکه تولید توانسته است زمینه های لازم برای رشد تولید در کشور را فراهم کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، دکتر رامین پاشایی‌فام، مدیر عامل بانک کارآفرین با اشاره به وضعیت نقدینگی در کشور اظهار داشت: تصور بر این است که حجم نقدینگی در اقتصاد ایران  بالاست، این در حالی است که واحدهای تولیدی درباره کمبود نقدینگی صحبت می‌کنند،  و این امر نشان می دهد  مشکلی اساسی در این میان وجود دارد.

مدیرعامل بانک کارآفرین با بیان اینکه مشکل از مدیریت نقدینگی و عدم تعادل بین بازارهاست ، افزود : نیاز واحدهای تولیدی به سرمایه در گردش شامل هزینه مواد اولیه، نیروی کار و ... یک امر بدیهی است لذا بانکی که سرمایه در گردش یک واحد تولیدی را تأمین کرده باید تا زمانی که واحد تولیدی کار می‌کند در کنار او بماند و نمی‌تواند پول را از این واحد خارج کرده و به واحد دیگری تزریق کند.
مدیرعامل بانک کارآفرین، اظهار داشت: بطور کلی  از دو طریق بازار پولی و بازار سرمایه، می توان تولید را تقویت نمود.
وی در ادامه تصریح کرد: نسبت اندازه بازار سرمایه ایران به تولید ناخالص داخلی با میانگین جهانی فاصله قابل توجهی دارد، این نسبت در کشور ما در مقایسه با کشورهای مشابه نیز  پایین‌تر از سطح مورد انتظار است. این امر نشان می‌دهد ما در این حوزه نقصان جدی داریم و می بایست بازار سرمایه توسعه بیشتری یابد.
پاشایی فام تأکید کرد: در صورت توسعه بازار سرمایه  تامین مالی بلندمدت بنگاه های اقتصادی که از وظایف اصلی بازار سرمایه است تا حدود زیادی از دوش بانک های تجاری برداشته می شود. بنابراین بانک های تجاری می توانند به نقش بیشتری در تامین مالی کوتاه مدت بنگاه ها (سرمایه در گردش) داشته باشند. از سوی دیگر از آنجائیکه هزینه تأمین مالی در بازار سرمایه کمتر است این امر به کاهش هزینه های بنگاه ها و بهبود تولید در کشور می انجامد.
وی با اشاره به تفاوت نرخ سود اسمی و نرخ سود واقعی گفت: مابه‌التفاوت تورم از نرخ سود اسمی، نرخ سود واقعی را نشان می‌دهد و نرخ سود واقعی طبعا نباید منفی باشد. چرا که در این صورت پس انداز کننده متضرر خواهد شد و میل به پس انداز کاهش می یابد و لذا منابع تامین مالی سرمایه گذاری کم می شود که در نهایت به ضرر تولید است.
پاشایی فام خاطرنشان کرد : آنچه بارز است این است که اقتصاد ما بانک محور است بنابراین تاکنون فعالیت های تولیدی در کشور  جز با حمایت سیستم بانکی صورت نگرفته است.
وی در ادامه با اشاره به انتظار مردم از بانک مرکزی گفت:  وظیفه اصلی که در همه جای دنیا برای بانک مرکزی تعریف شده است و مورد انتظار عامه مردم نیز هست  حفظ قدرت پول، کاهش تورم ... و "کمک به رشد اقتصادی" است.
وی با تأکید بر جلوگیری از تزریق پول پرقدرت از طرف بانک مرکزی به اقتصاد، گفت: طبعا چنانچه بانک مرکزی به این امر مبادرت نورزد از ایجاد نقدینگی به همان مقداری که قبلا ایجاد شده بود، جلوگیری بعمل می آید. امر خطیری که دولت علی رغم تحمل تمامی فشارها، به آن تن داد.
مدیرعامل بانک کارآفرین به موفقیت دولت در تثبیت نرخ ارز و کاهش نرخ تورم در ده ماه گذشته اشاره کرد و گفت: تثبیت نرخ ارز و کاهش تورم نشان می‌دهد فشاری که دولت در این مدت  به منظور اصلاح سیاست‌های پولی متحمل شد،  نتیجه بخش بوده است.
مدیرعامل بانک کارآفرین در ادامه اظهار داشت: اگرچه در شبکه بانکی مشکلاتی وجود دارد که باید در جهت رفع آن حرکت ‌شود با این وجود، بانک‌ها همچنان مهمترین منبع تامین مالی تولید در کشور هستند. وی در خصوص مسئله بنگاه داری بانک ها افزود: اگر بانک‌ها صرفا جهت سود آوری منابع  خود را به سمت بنگاه‌داری ببرند تخلف کرده‌اند اما اگر این کار منجر به حمایت از تولید و بخش خصوصی شود، شاید در حد معقول قابل قبول باشد.
پاشایی فام تصریح کرد: کسب حاشیه سود بالا یکی از انگیزه های اصلی در فعالیت های اقتصادی است، ولی در سیستم بانکی ایران این حاشیه سود یکسان نیست، زیرا قیمت تمام شده پول در شبکه بانکی در بانک های دولتی و خصوصی متفاوت است. بعنوان مثال در بانک‌های دولتی به دلیل قدمت، دارایی های اولیه آن ها مستهلک شده اند ولی در بانک‌های جدید اینگونه نیست. بنابراین حاشیه سود (اختلاف بین قیمت خرید و فروش) تسهیلات دهی برای بانک های خصوصی و جدید التاسیس کمتر بوده که همین امر موجب روی آوردن این بانک ها به بنگاه داری می گردد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 346
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران