پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226560 تاریخ : 1395/07/17-13:57:50
,17,25,
چک خواهان همکاری با ایران در بخش معدن شد

در دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو عنوان شد

چک خواهان همکاری با ایران در بخش معدن شد

هیاتی بلند پایه از وزارت صنعت و تجارت متشکل از ادوارد موریچکی معاون وزیر صنعت و تجارت چک، مارتین ولاستینگ رییس بخش سیاست‌های معدنی و سواتوپلک سفیرجمهوری چک، در دیدار با مهدی کرباسیان.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,رییس هیات عامل ایمیدرو خواهان همکاری با ایران در بخش ماشین‌آلات معدنی در معادن روباز و زیرزمینی شدند. در صورت اجرایی شدن این همکاری بی‌تردید شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ماشین‌آلات معدنی خواهیم بود، زیرا این حوزه در بخش معدن با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده است.


ماشین‌آلات معدنی در یک نگاه
حوزه ماشین‌آلات معدنی را باید عضو جدا نشدنی بخش معدن در همه جای دنیا دانست. بی‌تردید ایران نیز به‌عنوان یکی از 15کشور معدنی دنیا می‌تواند با استفاده از ماشین‌آلات معدنی جدید توسعه در بخش معدن را با سرعت بیشتری اجرا کند. اما اتفاقی که در سال‌های گذشته رخ داد توانست این حوزه از بخش معدن را بیش از پیش ضعیف کند. تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، ضربه‌های شدیدی به اقتصاد کشور وارد کرد. این تحریم‌ها با ممنوع کردن واردات برخی کالاها به کشور باعث شد بخش تولید با سختی فراوان حیات خود را حفظ کند. حوزه ماشین‌آلات معدنی در این میان به‌دلیل وضع تحریم‌های سنگین، فرسوده و از کار افتاده شدند درست در شرایطی که نه قطعات برای تعمیر و نه ماشین‌آلات جدید به کشور وارد می‌شد. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم تغییر در فضای بین‌المللی قابل مشاهده بود. تلاش گروه مذاکره‌کننده ایرانی باعث شد برجام به سرانجام برسد. اجرایی شدن برجام فرصتی بود تا بخش معدن بتواند عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته خود را جبران کند. در واقع امروز این فرصت پیش‌روی بخش معدن قرار گرفته تا بتواند حوزه ماشین‌آلات معدنی را نوسازی کند. علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی برای همکاری با بخش معدن می‌تواند در نوسازی ماشین‌آلات معدنی و ورود فناوری‌های جدید موثر باشد. در نتیجه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به‌عنوان سازمانی مسئول در بخش معدن نوسازی ماشین‌آلات معدنی، انتقال دانش فنی و استفاده از فناوری‌های روز دنیا را در اولویت‌های خود برای مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی قرار داده‌است.


همکاری در حوزه ماشین‌آلات
در همین زمینه همکاری با جمهوری چک می‌تواند فرصتی برای نوسازی ماشین‌آلات معدنی کشور باشد. به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، هیاتی از وزارت صنعت و تجارت جمهوری چک به همراه سفیر این کشور در تهران در ملاقات با مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو از آمادگی این کشور برای تامین ماشین‌آلات معدنی ایران خبر دادند. معاون وزیر صنعت و تجارت چک در آغاز با ابراز خرسندی از گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های مراکز معتبر جهانی درباره رشد اقتصادی و برنامه‌های توسعه‌ای ایران گفت: اکنون به دنبال به نتیجه رساندن مذاکرات انجام شده هستیم و با توجه به حضور مدیران بخش معدن دولت چک در این جلسه، در بخش معدن به‌ویژه ماشین‌آلات حفاری و اکتشافی آماده همکاری هستیم. ادوارد موریچکی با اشاره به نشست ژانویه سال گذشته گروهی از مدیران شرکت‌های چک با ایمیدرو اظهار کرد: هفته آینده نیز به مناسبت نمایشگاه صنعت در تهران، هیات‌هایی از اتاق بازرگانی ایران و چک دیدارهایی خواهند داشت تا زمینه توسعه روابط در حوزه‌های مختلف از جمله معدن فراهم آید. وی همچنین گفت که ماه دسامبر جاری (آذر- دی)، کمیسیون مشترک ایران و چک در شهر پراک برگزار می‌شود.


استفاده از توانایی‌های چک
کرباسیان در این دیدار با اشاره به نیاز ایران به نوسازی تجهیزات معدنی پیشنهاد داد کارگروهی مشترک از دو طرف، برای بررسی نحوه همکاری‌ها در بخش ماشین‌آلات معدنی تشکیل شود. 
وی افزود: با توجه به برگزاری کمیسیون مشترک ایران و چک در ماه دسامبر جاری، این کارگروه می‌تواند پیشنهادهای مشخص خود را به کمیسیون مشترک ارائه کند. رییس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: باید نحوه تامین تجهیزات با مسائلی همچون قیمت، کیفیت، نوع تامین مالی، بیمه‌ای، اعتباری و... مشخص شود تا در کمیسیون مشترک به نتیجه مورد نظر دست یابیم. همچنین در این زمینه کرباسیان به صمت گفت: چک در حوزه ماشین‌آلات به‌ویژه ماشین‌آلات معدنی توانایی‌های خوبی در اختیار دارد زیرا عمده معادن این کشور زیرزمینی است. اما در کشور ما به جز معادن زغال‌سنگ که زیرزمینی‌اند، سایر معادن روباز هستند. در نتیجه می‌توانیم از ماشین‌آلات ساخت چک در معادن روباز یا زیرزمینی کشور استفاده کنیم. به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، چک پیش از فروپاشی شوروی جزو کشورهایی از اتحاد جماهیر شوروی بود که به نسبت ماشین‌آلات خوبی در اختیار داشت. امروز نیز که کشوری اروپایی به شمار می‌آید در حوزه ماشین‌آلات و در بخش قیمتی قابل رقابت است. وی با اشاره به دومین مزیت چک، تصریح کرد: این کشور در حوزه عناصر نادر خاکی و معدن نیز پیشرفت‌هایی داشته و بدیهی است در حوزه‌های یاد شده جزو کشورهای تراز نخست به شمار می‌رود، زیرا در این زمینه چین، افریقا، امریکا، استرالیا در جایگاه بهتری نسبت به چک قرار دارند اما با این وجود می‌توان گفت؛ آمادگی برای همکاری این کشور با ایران وجود دارد. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در صورتی که علاقه‌مندی جمهوری چک جدی باشد، پیش‌بینی ما این است قبل از آغاز سال 96و تا پایان امسال همکاری میان ایران و این کشور وارد فاز اجرایی شود. البته نباید از این نکته غافل ماند که اساس تمامی همکاری‌ها به همکاری‌های بانکی بازمی‌گردد در نتیجه بانک‌های ایرانی باید برای توسعه اقتصاد کشور و ورود سرمایه‌گذاران خارجی بیش از گذشته اقدامات لازم را انجام دهند و برای رفع مشکلات پا پیش‌گذارند.


زمینه‌های همکاری در بخش بانکی مساعد شده 
معاون وزیر صنعت و تجارت چک نیز در این دیدار با استقبال از پیشنهاد ارائه شده، گفت: جمع‌بندی نظرات برای کمیسیون مشترک دو کشور، گامی موثر در شکل‌گیری و توسعه همکاری‌ها است. 
وی یاداور شد: در جلسه‌ای که طرف‌های چک با بانک مرکزی ایران داشتند زمینه همکاری‌ها در بخش بانکی و مالی هم مساعد شده است. مارتین ولاستنیک، رییس بخش سیاست‌های معدنی چک نیز اظهار کرد: تولید ماشین‌آلات معادن روباز و به‌ویژه عمیق ازجمله موارد تخصصی ما است. سواتو پلک، سفیر جمهوری چک در این نشست، ایجاد کارگروه مشترک را راهکاری عملی برای به نتیجه رساندن همکاری‌های معدنی ایران و چک دانست.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 352
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران