پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226828 تاریخ : 1395/07/25-16:43:27
,17,
چراغ سبز کاخ سفید به بانک‌های بزرگ اروپایی برای تعامل با ایران

چراغ سبز کاخ سفید به بانک‌های بزرگ اروپایی برای تعامل با ایران

رئیس موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد گفت: لغو محدودیت تجارت بر پایه دلار با ایران از سوی آمریکا درواقع چراغ سبز کاخ سفید به بانک‌های بزرگ اروپایی برای آغاز تعاملات با ایران است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت , تیمور رحمانی گفت:بانک‌های بزرگ اروپایی به خاطر ترسی که از ارتباط با ایران به دلیل جریمه‌های سنگینی در دوره تحریم از این تعامل متقبل شدند بعد از برجام نیز برای همکاری با ایران هنوز پیش‌قدم نشده‌اند

وی تصریح کرد: لغو تحریم دلاری با ایران در واقع صدور مجوز به بانک‌های اروپایی و غیر آمریکایی و همچنین شرکت‌ها برای آغاز و گسترش تعامل با ایران است.

این اقتصاددان افزود: ازاین‌رو در شرایط جدید شرکت‌های غیر آمریکایی که با آمریکا مبادلات گسترده‌ای دارند نیز با اطمینان خاطر با ایران وارد مبادلات مالی و تجاری می‌شوند.

 رحمانی خاطرنشان کرد: با این گشایش تبادلات بانکی به نسبت قبل بهبود می‌یابد و بانک‌های بزرگ اروپایی برای آغاز مبادلات با ایران ترغیب و با اطمینان خاطر وارد مبادلات بانکی و مالی با ایران می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که هزینه تأمین مواد اولیه یا محدودیت مبادله با دلار در کشور بسیار بالا رفته بود، گفت: با رفع این محدودیت هزینه تولید در اقتصاد کاهش و همچنین برای تأمین مواد اولیه تولید دیگر مجبور به تبدیل ارز از کانال‌های غیرمستقیم نیستم بنابر این به‌تبع آن هزینه مبادلاتی کالا کاهش می‌یابد.

رحمانی تأکید کرد: هزینه مبادلاتی واردات و صادرات کالا در اقتصاد کشور با این روند از این به بعد کاهش می‌یابد و زمینه‌ساز فضای رقابتی بهتر برای تولیدات ایرانی در بازارهای بین‌المللی برای صادرکنندگان فراهم می‌شود.

وی افزود: همچنین در بخش واردات نیز با کاهش هزینه تأمین مواد اولیه، محصولات با هزینه کمتری تولید و از این طریق قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد.

رحمانی در پایان گفت: درمجموع رفع محدودیت مبادله با دلار (U-Turn) می‌تواند زمینه‌ساز افزایش حجم تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای اروپایی و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و همچنین رونق اقتصادی برای کشور می شود.

 

منبع:ایبِنا



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 272
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران