پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 353406 تاریخ : 1397/05/10-14:33:28
,1,
نظام بانکی ایران بیمار است و نیاز به درمان اساسی دارد

نظام بانکی ایران بیمار است و نیاز به درمان اساسی دارد

دکتر غلامحسن تقی نتاج در مراسم تکریم و معارفه ی مدیرکل شعب غرب تهران بزرگ که در برج طوبی برگزار شده بود در جمع معاونین، مدیران و روسای شعب بانک قوامین با بیان مطلب فوق گفت: در بحث بانکداری اسلامی گام های اولیه را برداشته ایم و شناخت صاحبنظران از نظام پولی اسلامی در حد آشنائی کلی است و مدل عملیاتی آن، شناسایی نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قوامین؛ وی با بیمار خواندن نظام بانکی کشور ادامه داد: بیماری هائی که نظام بانکی ایران در دو دهه ی اخیر با آن دست و پنجه نرم می کند واقعیت بیرونی دارد و خوش باوری است اگر فکر کنیم این بیماریها به این راحتی درمان می شود.

مدیرعامل بانک قوامین در ادامه گفت: مباحث اقتصادی بسیار خشک و سخت است و با کسی تعارف ندارد. وی با اشاره به مسئولیت سنگین لایه های بالای سازمانهای اقتصادی در اداره ی امور، پاسخگوئی را مهم ترین وظیفه ی مسئولین دانست و گفت: افرادی که در لایه های بالای سازمان ها و دارای مسئولیت هستند نباید غرق امور روزمره شوند به طوری که نتوانند آینده را ببینند.
وی افزود: مسئولین باید مراقب باشند تا با نگرشی درست از آینده، زندگی کارکنان لایه های پائین سازمان دست خوش مسائل و مشکلات غیرمنتظره نشود.
وی در ادامه عدم تعادل دارائیها و بدهیهای بانکها را یکی از بیماریهای خطرناکی دانست که گریبان نظام بانکی ایران را گرفته است و گفت: این بیماری در طی دو دهه گذشته بخاطر تصمیماتی که در سطح کلان کشور اتخاذ شده بوجود آمده است.
وی نگاه سیاسی به این امر را مردود دانست و گفت: در این مرحله نباید به دنبال مقصر باشیم چون مشکلی را حل نمی کند.
وی گفت: این بیماری، واقعیت محیطی ماست و باید آنرا پذیرفته و در پی حل آن باشیم. دکتر تقی نتاج با تصریح این که بیماریهائی که طی دهها سال بر پیکر نظام بانکی ایران افتاده طی چند سال درمان نمی شود گفت: حل این مشکلات و در حقیقت درمان این بیماریها نیازمند وجود برنامه ای مدون و مشروط به تهیه نقشه ی راه برای رسیدن به هدف اصلی است.
تقی نتاج معوقات غیر عادی موجود در نظام بانکی را یکی دیگر از بیماریهای خطرناک نظام بانکی اعلام کرد و ادامه داد: در کنار آن عدم وجود رونق اقتصادی نیز موجب افزایش معوقات بانکی می شود.
مدیرعامل بانک قوامین، چرخش کند و بعضاً معکوس اقتصاد را یکی دیگر از این بیماریها خواند و گفت: رکود اقتصادی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم خود را بر نظام بانکی می گذارد و این امر در همه ی موارد از جمله افزایش معوقات بانکها قابل مشاهده است.
وی عدم وجود یک رویکرد اقتصادی مشخص و ثابت در نظام اقتصادی ایران را مشکلی بزرگ برای اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: 40 سال است که بین رویکردهای مختلف اقتصادی سر گردانیم.
چند سال نظام اقتصادی مبتنی بر برابری عمومی را تجربه کردیم و پس از آن نظام اقتصادی سرمایه داری و پس از آن بر اساس نظام اقتصادی سوسیالیستی حرکت کردیم و مدتی هم مجدداً به نظام اقتصادی سرمایه داری روی آوردیم که این امر باعث شده حال و روز اقتصاد ما این باشد که می بینیم.
مدیرعامل بانک قوامین وابستگی بخش عمده اقتصاد ایران به محصول نفت را از دیگر بیماریهای مهلک نظام بانکی معرفی کرد و گفت: این بیماریها اقتصاد پولی ما را رنج می دهد و برای برون رفت از این مشکلات باید به دنبال رویکرد های موثر و اساسی باشیم.
وی ادامه داد: برای حل مشکلات دو رویکرد پیش روی ماست که با بررسی آنها باید تصمیم بگیریم که کدام یک از این رویکردها، نسخه شفای نظام بانکی و اقتصاد ما را با خود دارد.
وی افزود: یکی از آنها استفاده از کمک های خارجی است و همه ی ما می دانیم که کمک خارجی چه از طرف دوستان ما باشد و چه از طرف دشمنان ما، نمی توانند صد در صد تضمین کننده ی منافع ما باشد؛ چون آنها نیز در قراردادهای خود به دنبال کسب منافعی بر مبنای منافع ملی خود هستند و این امر هزینه های دیگر را بر اقتصاد ما تحمیل می کند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر استفاده از ظرفیتهای داخلی گفت: هدف رهبر معظم انقلاب از استفاده از منابع داخل، بخاطر همین مسائل است؛ چون نگاه به بیرون ما را گرفتار می کند و مشکلی را نیز از ما حل نمی کند. بیرونیها چه آنهائی که با ما هم گرا هستند و چه کسانی که بر خلاف مصالح ما می اندیشند نمی توانند برای ما محل کمک مطمئنی باشند.
وی رویکرد دوم، یعنی استفاده از منابع داخل کشور را تنها راه حل اساسی و موثر برای برون رفت از مشکلات بوجود آمده دانست و گفت: امیدواریم با اولویت دادن به این رویکرد و تکیه بر توان داخلی شاهد برون رفت از این مشکلات و پویائی و شکوفائی نظام اقتصادی ایران اسلامی باشیم.
بنابراین گزارش، در پایان این سخنان، ضمن تقدیر از آقای علی درزی نیا بخاطر تلاش چند ساله در مدیریت شعب غرب و شرق تهران بزرگ؛ آقای فرهاد خادم الحسینی به عنوان مدیرکل جدید شعب غرب تهران بزرگ معرفی گردید.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران