پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 226561 تاریخ : 1395/07/17-13:43:56
,17,
صنعت مبنای تحقق همکاری2 میلیارد دلاری

در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر صنعت و تجارت ویتنام مطرح شد

صنعت مبنای تحقق همکاری2 میلیارد دلاری

در دیدار هیات ایرانی با مقام‌های ویتنامی با توجه به رفع تحریم‌ها و تمایل و اراده مسئولان دو کشور برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی به 2 میلیارد دلار بسترهای تحقق آن بررسی شد که در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با وزیر صنعت ویتنام ظرفیت‌های صنعتی را مبنای تحقق این هدف‌گذاری اعلام کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت,محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به توانمندی‌های دو کشور در حوزه اقتصادی و اعزام هیات‌های تجاری دو کشور گفت: با توجه به توان بالای ایران در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی و برخی محصولات صنعتی در حوزه کالاهای دانش‌بنیان می‌توان همکاری‌ها را توسعه داد از این‌رو هیات ویتنامی برای بازدید از این توانمندی‌ها و آشنایی با این فعالیت‌ها می‌تواند به ایران سفر کند. ترن توان آنه، وزیر صنعت و تجارت ویتنام نیز با تایید وجود توانمندی‌های مکمل اقتصادی در دو کشور تحقق اهداف 2 میلیارد دلاری و حتی بیشتر را در دو کشور امکان‌پذیر دانست و خواستار تهیه گزارشی از جنبه‌های تولیدی و همکاری‌های سرمایه‌گذاری‌ها شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ویتنام را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا نیز گفته بود با توجه به توافقنامه تجارت آزاد بین ویتنام و چین، این کشور محل خوبی برای انتقال کالا و خدمات ایرانی است که می‌تواند به نوبه خود به چین منتقل شود و دسترسی ایران به بازار بزرگ منطقه را فراهم کند. وی از همه علاقه‌مندان، سرمایه‌گذاران و تاجران تقاضا کرد تلاش خود را در این زمینه بیشتر کنند و گفت: شرکت نفت ویتنام در چند طرح نفتی ایران مشغول اکتشاف بوده و این همکاری قابل گسترش است. نعمت‌زاده گفت: ایران در گذشته پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد پالایشگاه در ویتنام را داده بود که به دلیل تحریم کار پیش نرفت. وی تاکید کرد: اکنون زمینه فراهم است تا در آینده در پالایشگاه دوم و حتی پالایشگاه سوم که در دست مطالعه است مشارکت کنیم. رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ویتنام اظهار کرد: ممکن است اجلاسی ترتیب دهیم تا شرکت‌های ویتنامی و ایرانی توانمندی‌های خود را عرضه کنند و حجم همکاری‌های مهندسی را در کنار فعالیت‌های تجاری توسعه دهیم. وی با اشاره به اعزام رایزن بازرگانی به ویتنام در دو سال گذشته گفت: با تلاش سفیر ایران و شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده حجم صادرات‌مان دو برابر شده گرچه هنوز ناچیز است.

سرمایه‌گذاری در بخش خدمات فنی و مهندسی
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سال گذشته ایران و ویتنام حدود 350 میلیون دلار مبادلات تجاری داشتند ولی با توجه به رشد سرمایه‌گذاری در این کشور و زمینه کار در بخش کالا و خدمات فنی و مهندسی عرصه برای کار مشترک گسترده است. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه این دومین سفرش به ویتنام است، گفت: نخستین سفرم در دولت سازندگی بود؛ در آن زمان روابط اقتصادی دو کشور را پایه‌گذاری کردیم و به همین دلیل از زمان تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور تاکنون وزارت صنایع مسئول کمیسیون است. از سال 1392 تاکنون اجلاس این کمیسیون تشکیل نشده هرچند با اعزام معاونان، ارتباطات برقرار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به روند توسعه ویتنام اشاره کرد و افزود: ازسال 1976م که سیاست‌های توسعه اقتصادی از سوی رییس‌جمهوری و رهبر وقت ویتنام پایه‌گذاری شد وضع زندگی مردم روزبه‌روز بهبود یافت به نحوی که در آن تاریخ حدود 50 درصد مردم زیر خط فقر بودند و امروز این نسبت کمتر از ?درصد است. نعمت‌زاده افزود: درحال‌حاضر هر سال بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ویتنام انجام می‌شود که به‌طور عمده از طرف کشورهای منطقه یعنی کره‌جنوبی و ژاپن است. وی رشد اقتصاد ویتنام را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: ویتنام توانسته از رشد بسیار خوب و مستمری برخوردار باشد. رشد اقتصادی این کشور درحال‌حاضر بیش از 6 درصد است. نرخ بیکاری بسیار پایین آمده و گرچه هنوز درآمد سرانه مردم زیاد نیست ولی به‌تدریج در حال فاصله گرفتن از توسعه‌نیافتن و حرکت به سمت توسعه‌یافتگی است.

دستاوردهای سفر ویتنام
به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا نعمت‌زاده که رییس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام نیز هست درباره دستاوردهای این سفر گفت: خوشبختانه در این سفر ملاقات‌های بسیار خوب و ثمربخشی با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، رییس کل حزب کمونیست و مقامات ارشد مختلف این کشور انجام شد که در هریک از این دیدارها توافقات و تفاهمات خوبی در راستای تقویت گسترش همکاری‌های اقتصادی، بانکی، مالی، گردشگری و بازرگانی دو کشور انجام شد. بنده نیز در این فاصله چندین جلسه به طور جداگانه با وزیر صنعت و تجارت این کشور و برخی دیگر از مقامات ویتنامی داشتم که در این جلسات برخی دیگر از وزیران، رییس اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از تاجران و بازرگانان هر دو کشور حضور داشتند. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه آینده روابط دو کشور بسیار روشن است گفت: یکی از مشکلات اصلی در گسترش روابط دو کشور نبود رابطه و تعاملات بانکی مستقیم بود که خوشبختانه در این سفر با حضور ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی، هر دو بانک مرکزی ایران و ویتنام تفاهمنامه‌هایی را به همراه جزییات امضا کردند تا کمیته مشترکی بین تهران و هانوی تشکیل شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر روابط بانکی دو کشور بتواند بخش خصوصی را نسبت به سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه تعاملات بازرگانی و تجاری با طرف ویتنامی و برعکس امیدوار و فعال کند. رییس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام با تاکید بر اینکه ظرفیت ارزشمندی برای افزایش حجم تبادلات دو کشور وجود دارد گفت: هم‌اکنون حجم تبادلات تجاری دو کشور به390 میلیون دلار می‌رسد که در دیدار رییس‌جمهوری با همتای ویتنامی توافق شد حجم این تبادلات به 2 میلیارد دلار در سال برسد.

کمک به همکاری بخش خصوصی
نعمت‌زاده با بیان اینکه ویتنام کشوری است که به‌سرعت به بازارهای جهانی متصل می‌شود و رشد اقتصادی 6 تا 7 درصدی دارد گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور 20 میلیارد دلار است. امیدواریم با توجه به اینکه روابط سیاسی خوبی میان دو کشور حاکم است این مناسبات را در حوزه اقتصادی نیز تسری دهیم و به کمک بخش خصوصی و تسهیل در رفت‌وآمد مقامات و تاجران که قرار است با تسهیل در صدور روادید محقق شود این مهم را اجرا کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از برگزاری نشست مشترکی با طرف ویتنامی در زمینه برقراری پرواز مستقیم میان تهران و هانوی خبر داد و گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای گسترش تعاملات میان ایران و ویتنام بحث گردشگری است و در همین راستا در تلاش هستیم برای تسهیل و رونق‌بخشی به صنعت گردشگری خط پرواز مستقیم میان تهران ـ هانوی راه بیندازیم که این امر کمک زیادی به این صنعت می‌کند. نعمت‌زاده در پایان گفت: با مذاکراتی که با طرف ویتنامی انجام داده‌ایم مقرر شد کمیسیون مشترک ایران و ویتنام نیز که مدت‌ها بود تشکیل نشده بود تا قبل از پایان سال میلادی جاری برگزار شود. به گفته نعمت‌زاده مقرر شده تا نهمین کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تهران تشکیل شود تا در این کمیسیون روند اجرایی شدن توافقات و تفاهمات انجام‌شده میان دو کشور بررسی و دنبال شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 233
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران