پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352021 تاریخ : 1397/04/18-17:14:38
,12,17,
سرانه مصرف سیمان با نرخ رشد 4.9 درصدی ایران در جایگاه سوم جهان

گزارش

سرانه مصرف سیمان با نرخ رشد 4.9 درصدی ایران در جایگاه سوم جهان

از سال 91 تا سال 95 به علت رکود بازار و کاهش پروژه های عمرانی در کشور حدود 10 میلیون تن مصرف سیمان داخل کاهش پیدا کرد که این رقم معادل تولید 10 کارخانه است.

به گزارش بانک و صنعت ، ایران، با تولید 65 میلیون تن سیمان عنوان هفتمین کشور تولید کننده در این صنعت را در سال 2015 میلادی به دست آورد و 1.6 درصد از کل صادرات سیمان جهان را به خود اختصاص داد. از این رو در سال 2016 میلادی، 1.84 درصد از کل صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص داده است که این رقم نسبت به سال قبل آن 0.26 درصد کاهش داشته است. در سال 2016 میلادی ایران رتبه 16 کشورهای صادرکننده سیمان را به خود اختصاص داد.

 

کشورهای افغانستان، کویت، موزامبیک، سریلانکا، عمان، بنگلادش، میانمار، کویت، یمن، هند و بحرین به عنوان بازار صادراتی سیمان هستند. همچنین در سال 95 صادرات سیمان به عراق 36 درصد به ارزش 158میلیون دلار بوده است که در نیمه دوم سال 95 صادرات این نوع محصول به عراق ممنوع شده است. علت این ممنوعیت را حمایت از تولید داخل در کشور عراق عنوان کرده اند. این ممنوعیت تنها شامل ایران نمی شود. از این رو این ممنوعیت را تعرفه صادرات نیز عنوان می کنند.

در سال‌های اخیر بیشتر واحدهای سیمانی با اعمال رقابت منفی به دلیل شرایط رکود بازار سیمان چه در بخش داخل چه در بخش صادرات، باعث کاهش قیمت صادرات در بازارهای هدف شدند که تفکیک بازار صادرات سیمان به بازار صادراتی شرق، شمال و غرب کشور و تعیین قیمت کف صادراتی در هر کدام از این مرزها، تا حدودی این بازارها ساماندهی شدند. این اقدام در سال گذشته منجر به افزایش قیمت حدود 2 دلار در هر تن در بعضی از این بازارها شد. از دیگر مشکلات این صنعت می‌توان به قیمت پایین و برابری این محصول با هزینه حمل و نقل عنوان کرد.

از سال 91 تا سال 95 به علت رکود بازار و کاهش پروژه های عمرانی در کشور حدود 10 میلیون تن مصرف سیمان داخل کاهش پیدا کرد که این رقم معادل تولید 10 کارخانه است.

براساس پیش بینی های صورت گرفته مصرف سرانه مصرفی جهان از 539 به 640 کیلوگرم و با نرخ رشد 4.9 درصدی ایران در جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالیانه 120 میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان پیش بینی شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران