پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 247879 تاریخ : 1395/08/10-12:40:00
,25,
سبزپوشی شاخص‌کل زیر سایه معدنی‌ها

سبزپوشی شاخص‌کل زیر سایه معدنی‌ها

بازار سرمایه روزهای اخیر در روند صعودی قرار گرفته، این در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با توجه به شرایط موجود، روند صعودی بازار سرمایه تا پایان سال با شیب ملایمی ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، برخی کارشناسان معتقدند، از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند سبزپوشی شاخص کل در روزهای اخیر می‌توان به ارائه گزارش‌های 6 ماهه مناسب شرکت‌های معدنی و فلزی اشاره کرد که به واسطه افزایش قیمت‌های جهانی و پیش‌بینی روند افزایش قیمت‌ها در این گروه اتفاق افتاده است.

بهبود بازار سرمایه
یکی از کارشناسان بازار سرمایه به روند رو به رشد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به عواملی که در روند بازار سرمایه دخیل هستند، به نظر می‌رسد این بازار در 5 ماه باقیمانده تا پایان سال روند بهتری را نسبت به نیمه نخست سال سپری کند. احسان رضاپور نیکرو عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای‌آگاه  با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز موجب ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سرمایه خواهد شد، بیان کرد: بسیاری از سپرده‌های بلندمدت بانک‌های کشور با نرخ سودهای بالا در پاییز و زمستان سررسید می‌شود، با توجه به کاهش نرخ سود، انتظار می‌رود بخشی از این نقدینگی از بانک‌ها خارج شده و به سوی بازار سرمایه روانه شود.

آزادی سپرده‌های بانکی
رضاپورنیکرو، با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به دنبال کسب سودهای بیشتر هستند، بیان کرد: آزاد شدن منابع سپرده‌های بانکی به دنبال کسب بازدهی مطلوب در بورس فرصت سرمایه‌گذاری را برای افراد علاقه‌مند فراهم می‌کند تا سپرده‌های خود را وارد بازار سهام کنند. وی با اشاره به اینکه اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 در ماه‌های آینده موجب رونق وضعیت اقتصادی و به دنبال آن بازار سرمایه خواهد شد، بیان کرد: در صورتی که آثار از میان رفتن تحریم‌های بین‌المللی تا پایان سال نمایان شود، روی صنایع مختلف تاثیرگذار خواهد بود. او در ادامه بیان کرد: برای نمونه تاکنون تاثیر توافق هسته‌ای بر صنایعی همچون خودرو و حمل‌ونقل نمایان شده است. وی عامل تاثیرگذار دیگر بر بازار سرمایه را چشم‌انداز مثبت افزایش قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی دانست و اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های این محصولات در روند صعودی قرار گیرد و از آنجایی که بخش بزرگی از بازار سرمایه کشور را این گونه شرکت‌ها تشکیل می‌دهند، به طور قطع تحت‌تاثیر این افزایش قیمت قرار گرفته و موجب سودآوری آنها شده و به دنبال آن بازار سرمایه نیز با رونق نسبی روبه رو خواهد شد.

عملکرد مناسب فلزی‌ها و معدنی‌ها
عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به گزارش 6ماهه شرکت‌های بورسی اشاره کرد و گفت: گروه فلزی و معدنی، دارویی‌ها و شرکت‌های پالایشگاهی به دلیل افزایش قیمت‌ها در گزارش‌های 6ماهه روند مناسبی را سپری کردند. رضاپور نیکرو دیگر گروه‌های مثبت بازار در گزارش‌های 6 ماهه را خودرویی‌ها خواند و بیان کرد: به دلیل آنکه خودرویی‌ها قراردادهای مناسبی را با شرکت‌های خارجی به امضا رسانده‌اند و امکان افزایش میزان تولید این شرکت‌ها و در نتیجه آن افزایش سودآوری وجود دارد، انتظار می‌رود این گروه نیز در نیمه دوم سال شرایط مناسب‌تری نسبت به سایر گروه‌ها داشته باشد. رضاپورنیکرو به ریسک‌های سیاسی تاثیرگذار بر بازار سرمایه نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا روی بازار سرمایه ایران تاثیرگذار خواهد بود و در صورتی که نامزد حزب دموکرات رای بیاورد، به دلیل رویکرد سازنده‌اش با ایران، بر بازار سرمایه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت زیرا این موضوع موجب تحقق تعاملات بین‌المللی ایران در آینده خواهد شد. 
وی افزود: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری داخلی با توجه به عوامل مثبتی که در نیمه دوم سال بر کشور حاکم می‌شود، فضای مثبتی برای بورس به وجود خواهد آمد.

سیاست انبساطی
یک مدیر سرمایه‌گذاری نیز با معرفی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سهام، گروه‌های پیشرو در نیمه دوم سال را اعلام کرد. مهدی دانایی با پیش‌بینی وضعیت بازار سهام در 5 ماه باقیمانده تا پایان سال، اظهار کرد: وضعیت بورس تا پایان سال تحت‌تاثیر چند عامل است که با تحلیل دقیق این متغیرها می‌توان چشم‌انداز بازار را تا حدودی پیش‌بینی کرد. معتقدم وضعیت کلان اقتصاد و از آن جمله بازار سرمایه در دو مقطع متاثر از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و بعد از آن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران خواهد بود. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات امریکا بورس یک روند هیجانی زودگذر را پشت سر بگذارد. این درحالی است که با شروع فصل زمستان نیز اقتصاد و بورس ایران تحت‌تاثیر انتخابات داخلی در اردیبهشت سال آینده قرار گیرند. دانایی با اشاره به اینکه به هر میزان که تنور فعالیت‌های انتخاباتی داغ‌تر باشد به طبع منجر به افزایش هیجانات در روند معاملات و رشد متغیرها خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود دولت یازدهم در ماه‌های پایانی فعالیت خود سیاست انبساطی را جایگزین سیاست انقباضی کند و این مسئله موجب افزایش حاشیه سود شرکت‌ها خواهد شد.

نبود نقدینگی

این فعال بازار سرمایه به پایین بودن حجم معاملات در بازار سهام انتقاد کرد و گفت: واقعیت این است که بورس از نبود نقدینگی رنج می‌برد و این عامل در حجم معاملات به خوبی نمایانگر است. درحال‌حاضر اتفاقاتی که در جهت رشد بورس رخ می‌دهد تنها منجر به جابه‌جایی نقدینگی در داخل بازار خواهد شد و شاهد ورود نقدینگی جدیدی به بورس نیستیم. وی افزود: مهم‌ترین اتفاقی که می‌تواند در ماه‌های منتهی به پایان سال به رونق بازار سهام کمک کند، تزریق نقدینگی‌های جدید به بورس است.

قیمت جهانی نفت
دانایی به نقش با اهمیت قیمت جهانی نفت و تاثیر آن بر بازار سرمایه داخلی اشاره کرد و گفت: کاهش یا افزایش قیمت نفت در آینده وابستگی شدیدی به انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا و تا حدودی ایران خواهد داشت. از همین رو روند قیمت نفت به عنوان یکی از متغیرهای کلیدی در تعیین جهت معاملات بازار سرمایه تا پایان سال به شمار می‌رود. این مشاور سرمایه‌گذاری عامل موثر دیگر بر روند معاملات بورس تا پایان سال را بازگشایی نماد شرکت‌های حاضر در گروه بانک عنوان و بیان کرد: شرکت‌های این صنعت در دوره اخیر با شایعات زیادی از جمله تبدیل سود به زیان به دنبال نامه بانک مرکزی روبه‌رو هستند که ادامه‌دار شدن این روند می‌تواند به عنوان یک متغیر منفی بر بورس تاثیرگذار باشد.

تداوم روند رو به رشد بورس
دانایی با اشاره به اینکه بعید به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد افت چشمگیری در متغیرهای اصلی بازار سرمایه باشیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به متغیرهای اشاره شده روند متعادلی در معاملات حاکم باشد. این درحالی است که متغیرهای سیاسی از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر متغیرها برخوردار هستند. به این معنی که انتظار می‌رود بازار سهام به واسطه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران از اواسط زمستان تا اردیبهشت سال آینده رشد شدیدی را تجربه کند. این کارشناس بازار سرمایه یکی از عوامل رشد بازار سرمایه در روزهای اخیر را رشد سهام گروه معدنی و فولادی به دنبال ارائه گزارش‌های مناسب میان‌دوره‌ای 6 ماهه دانست و بیان کرد: این در حالی است که در گروه‌های شاخص ساز بازار از جمله صنایع پالایشی و خودرویی ابهامات و اخبار ضد و نقیض زیادی درباره جزییات قراردادها، بحث تک نرخی شدن ارز و... وجود دارد. وی تاکید کرد: از آنجا که نمی‌توان ارزیابی دقیقی از زمان رفع این متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بورس داشت ارائه پیش‌بینی در کوتاه‌مدت دشوار می‌شود اما معتقدم این روند رو به رشد به‌تدریج تداوم خواهد داشت و با گذشت زمان به شتاب آن افزوده می‌شود.

محرک‌های مثبت و منفی
دانایی درباره محرک‌های مثبت و منفی پیش روی بازار هم بیان کرد: عوامل تاثیرگذار بر بازار همانند قیمت نفت می‌تواند هم به عنوان محرک مثبت و هم منفی عمل کند. از مهم‌ترین محرک‌های مثبت شامل رفع موانع تولید و خروج اقتصاد ایران از رکود، تک نرخی شدن ارز و اجرای واقعی «برجام» و ورود سرمایه‌گذاران خارجی بوده که به‌طور قطع با محقق شدن این متغیرها آثار آن در بورس نمایان خواهد شد. در مقابل نیز محرک‌های منفی بازار می‌تواند نبود نقدینگی و توقف نمادهای صنعت بانکی را به عنوان گروه تاثیرگذار بازار در بر بگیرد. وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی‌تان از گزارش‌های میاندوره‌ای شرکت‌ها چیست؟ گفت: واقعیت این است که انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها تا به امروز نشان‌دهنده پوشش حداقلی سودهای پیش‌بینی شده بود که از این منظر کیفیت شان متوسط ارزیابی می‌شود. این در حالی است که در گروه‌های پالایشی، غذایی، فولاد و معدن شاهد گزارش به نسبت بهتری بودیم.

گروه‌های پیشرو نیمه دوم سال 95
دانایی درباره گروه‌های پیشرو در نیمه دوم سال 95 هم گفت: با توجه به اخبار و حواشی پیرامون شرکت‌ها برخی شرکت‌ها به صورت دوره‌ای در معرض توجه سهامداران قرار می‌گیرند. به هر حال معتقدم گروه خودروهمچنان قابلیت رشد را دارد. همچنین گروه‌های روی، پالایشی، فولادی و معدنی‌ها با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توانند جزو صنایع پیشرو در 5 ماه باقیمانده تا پایان سال باشند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 310
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران