پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352131 تاریخ : 1397/04/20-18:38:54
,12,8,
سبدگردان یک همراه بورسی

گزارش

سبدگردان یک همراه بورسی

در بازار سرمایه افرادی هستند که به منظور کسب نفع، به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار برای سرمایه‌گذار پرداخته که به آن ها سبدگردان گفته می‌شود.

به گزارش بانک و صنعت ، سبدگردان ها افراد با تجربه و کارشناس حرفه‌ای هستند که در بازار بورس بر اساس خصوصیات سرمایه گذار، مانند سطح ریسک‌پذیری و سرمایه شخص، سبدی مناسب وی تشکیل داده و به صورت مستمر آن را مدیریت می‌کنند. سبدگردان با توجه به همه عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت سهام، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن را می گیرد.

 

مزیت سبدگردانی
مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردانی است. این مساله باعث می‌گردد که تمام تصمیمات گرفته شده برای سبد هر شخص با دقت و بررسی لازم بر روی گزارش‌های مالی و اخبار بازار سرمایه و تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی سهام به انجام برسد.

 

سبدگردانی سود یا ضرر
سود سبدگردانی متغیر است، چون بورس غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان سودی تضمین شده را در سبدگردانی پیش‌بینی کرد.

اما چون سبدگردان فقط زمانی از مشتری کارمزد کسر خواهد کرد که بتواند بیش از سود بانکی برای فرد سود بسازد، بنابر این بیشترین تلاش خود را خواهد کرد تا سودی بیشتر از سود بانکی کسب کند تا خود نیز بتواند کارمزد خود را بدست آورد و همچنین میزان کارمزد سبدگردانی در شرکت‌ها متغیر است.

 

سبدگردان مناسب
چهار معیار زیر از مهمترین نکات در انتخاب یک سبدگردان مناسب است:

1-سابقه سبدگردان در مدیریت دارایی‌ها و میزان بازدهی کسب شده در آن‌ها

2-دارا بودن ساختار سبدگردانی و تیم تحلیل

3-مقدار منابع در اختیار

4-خوشنامی در بازار سرمایه

 

پیدا کردن سبدگردان
‌بسیاری از کارگزاران رسمی بورس اوراق بهادار، مجوز سبدگردانی را دریافت کرده‌اند. برای پیدا کردن سبدگردان کافیست به یک کارگزاری مطمئن و دارای مجوز مدیریت پرتفوی و سبدگردانی مراجعه کنید و قرارداد همکاری در زمینه مدیریت پرتفوی را امضا نمایید.

بعد از انتخاب سبد گردان باید به نکات مهم پیش از سرمایه گذاری دقت کرد. برای شروع کار نیاز به انعقاد قرار داد رسمی با سبدگردان می‌باشد. این قرارداد باید به‌طور رسمی و مطابق با فرمت ارسالی سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم گردد.

 

مفاد مهم قرارداد شامل بخش‌های زیر است:

 

آورده سرمایه‌گذار:
فرایند سبدگردانی برای ارایه یک کار با کیفیت، فرایند حساسی محسوب می‌شود. برای آنکه شرکت‌های سبدگردان و یا کارگزاری‌های دارای مجوز صاحب نام در این زمینه بتوانند خدمات قابل قبولی به سرمایه گذارانشان ارائه دهند، معمولاً حداقل مبلغی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود.

 

کارمزدهای سبدگردانی:
کارمزدها در فرایند سبدگردانی با توجه به بازدهی کسب شده سبدگردان تعریف می‌شوند. یعنی در صورتی‌که سبدگردان نتواند بازدهی بیش از نرخ سود سپرده کوتاه مدت بانکی را کسب کند، عملا کارمزدی از سرمایه گذار در یافت نمی‌کند. کارمزد سبدگردان به صورت درصدی از سود مازاد بر نرخ سود سپرده کوتاه مدت بانکی تعریف می‌شود. هر چقدر حجم آورده سرمایه‌گذار بیشتر باشد، درصد سهم کارمزد سبدگردان در سیستم کمتر تعریف می‌گردد.

 

محدودیت‌های معاملاتی:
در این قرارداد سرمایه‌گذار می‌تواند عنوان کند که مثلا بدلیل اینکه خودش عمده سایر سرمایه‌گذاری‌هایش در ملک است، سبد گردان در سبد وارد گروه ساختمان نشود. به عبارتی سرمایه گذار در این قررداد می‌تواند به صورت رسمی برای سبدگردان محدودیت‌های معاملاتی در زمینه عدم ورود به برخی صنایع تعیین کند.

 

گزارشات:
برای هر سبد یک دسترسی در نرم افزار رسمی سبدگردانی تعریف می شود. این نرم افزار اطلاعات آماری از میزان بازدهی سبد و جزییات معاملات سبد را در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

 

فرایند نظارت بر عملیات سبد گردانی:
هر سبد (پرتفو) یک امین سبد هم دارد که معمولا یک موسسه حسابرسی این وظیفه را می پذیرد. امین سبد با دسترسی به نرم افزار سبدگردانی وظیفه نظارت بر رعایت قوانین و مقررات توسط سبدگردان را به عهده دارد. هر زمان که سبدگردان از چهارچوب قرارداد با سرمایه‌گذار خارج شود، امین سبد طی نامه‌ای موارد را به استحضار سازمان بورس می‌رساند. سازمان بورس هم مطابق مقررات با سبد گردان برخورد می کند.

 

به اشخاص حقیقی یا سبدگردا‌ن‌های بدون مجوز اعتماد نکنید
با توجه به اینکه در بازار سرمایه پول و سهام (دارایی‌های با نقد شوندگی بسیار بالا) معامله می‌شود و قاعدتا هر سرمایه گذاری با تلاش زیاد منابعی را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مهیا کرده است، بنابراین سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌ها‌ی رسمی و دارای مجوز باید فرایند مدیریت دارایی‌ها را انجام دهند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 285
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران