پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354407 تاریخ : 1397/05/24-12:47:27
,12,10033,
خسارت های غیر قابل جبران در جنگلهای هیرکانی

گزارش

خسارت های غیر قابل جبران در جنگلهای هیرکانی

در پنجاه سال اخیر، سطح جنگل های شمال کشور از 3/5 میلیون هکتار به 1/7 میلیون هکتار کاهش یافته است. یعنی درست نیمی از جنگلهای شمال ایران نابود شده است.

به بانک و صنعت ، تمام درختان به نوعی ریشه و پنجه ای هستند که داخل این خاک رفتند و خاک حفظ کردند. اگر این ریشه ها از بین برود خاک سست میشود و تمام آن ها با یک سیلاب از بین میرود.

با بالا گرفتن تقاضای گوشت و فرآوردهای شیری از سوی شهرنشینان و زیاد شدن طیور ، تمام جنگلها تبدیل به مراتع و چمنزارهای خالی از درخت و نهال شد و در نهایت حتی بخش‌هایی از مراتع به دلیل چرای بی رویه دام از بین رفت.

هر دانه یا میوه ای که از درختان در مرزها سقوط می‌کند قبل از رشد و تبدیل شدن به نهال محکوم به مرگ و بلعیده شدن توسط دام است.

روزی وجود اندک دام عشایر در این جنگلها بسیار مفید بود چرا که آنها برای حاصلخیزی خاک کود طبیعی تولید می‌کردند و در کنار آن باعث جابجایی سطح خاک و پراکنده شدن دانه های درختان و گیاهان می‌شدند.

اما اکنون اندک جنگلهای هیرکانی هم از طرف دام و هم به دلیل بهره برداری بسیار زیاد شرکتهای بزرگ چوب و قطع درختان توسط قاچاقچیان و همچنین ساخت راه ها و جاده ها بیشمار در حال نابودی است در حالی که طرح تنفس جنگلهای هیرکانی به تصویب رسیده بود.

این تخریب گسترده فقط در جنگلهای تالش خلاصه نشده است ، از جنگلهای هیرکانی در استان اردبیل تا جنگلهای گیلان و گلستان و مازنداران، به کلی درگیر چنین هجمه بزرگی از نابودی جنگلها قرار گرفته است و البته هجوم افت های گوناگون فشار تخریب را در این جنگلها بیشتر کرده است.

دامداران در این میان چندان مقصر نیستند چراکه نیاکانشان از هزاران سال قبل تاکنون در این مناطق با همین شیوه زندگی کرده‌اند.

اما به گفته پژوهشگران شاید راهی برای نجات این جنگلها وجود داشته باشد به شکلی که هم دامداران خسارت نبینند و از آنها در برابر ترک مناطق آسیب دیده جنگلی و مراتع حمایت شود و نیز در ارتفاعات جنگلهای هیرکانی که حکم با ارزش‌ترین ذخایر جنگلی جهان و تنها تولیدکننده اکسیژن تازه در شمال کشور را دارد و در حالت تخریب کامل به سر می برد شروع به کاشت نهال‌های هم نوع درختان بومی هیرکانی شود و در کنار آن برای دامداری صنعتی برنامه ریزی و مدیریت صورت پذیرد تا به جنگلهای بی رمق شمال کشور فرصت تنفس، بازیابی و زادآوری اعطا گردد. 

اندک درختان کهنسال در مرزها یک به یک در حال افتادن است و این اتفاق تلخ در صورت نبود حفاظت از سوی مسئولین در نهایت دامنگیر تمام جنگلهای پایین دست خواهد شد.

شوربختانه این آسیب ها در ارتفاعات جنگلهای هیرکانی پایان نمی پذیرد. 

در جلگه هر چهار استان حاشیه دریای کاسپین در شمال کشور بخشهای بزرگی از درختان جنگل در طی ده ها سال قطع و تبدیل به شالیزارهای برنج و باغ های کیوی و مرکبات شده است. باغ ها و شالیزارهایی که در چشم ما انسانها درنگاه نخست بسیار زیبا دیده می‌شوند اما در حقیقت دلیل اصلی نابودی بخش بزرگی از جنگلهای چهل میلیون ساله هیرکانی در شمال ایران هستند.

و اکنون این شالیزارها و باغ ها که خاک آنها  بخاطر سمپاشی بی رویه کشاورزان بسیار آلوده شده است خشک می شوند تا تبدیل به ویلا و آپارتمان هایی شوند که حتی شاید یک فصل در سال کسی در آنها زندگی نمی‌کند. اما خسارت های غیرقابل جبران در جنگلهای هیرکانی فقط مختص به جنگل و انسان نیست؛ همچنین زندگی حیواناتی که در این جنگل ها زندگی می‌کنند هم بخاطر تخریب گسترده در خطر جدی قرار دارد، حیواناتی که خداوند آنها را برای سلامت و تعادل چرخه طبیعت با حکمت آفرید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 382
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران