پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354710 تاریخ : 1397/05/29-13:35:21
,12,17,
بالا بودن میزان عوارض گمرکی و غیر گمرکی از مهم ترین موانع تجاری میان ایران و قطر

گزارش

بالا بودن میزان عوارض گمرکی و غیر گمرکی از مهم ترین موانع تجاری میان ایران و قطر

میزان صادرات ایران به قطر در سال 96؛ 166 میلیون دلار کالا و خدمات و نیز همچنین صادرات دلار قطر به ایران 18 میلیون دلار است.

به گزارش بانک و صنعت ، در سال های اخیر به دلیل برهم خوردن روابط سیاسی قطر با کشورهای عربستان، مصر، امارات باعث تحریم این کشور از سوی سایر کشورهای عرب زبان شد. این امر باعث شد صادرات ایران بخصوص به این کشور افزایش یابد. استفاده از مرز هوایی و آبی ایران برای ارسال مواد غذایی و دارویی از جمله اقداماتی بود که ایران در تحریم قطر توسط کشورهای عربی به کمکش آمد.

گفتنی است سطح مبادلات تجاری میان دو کشور در دهه گذشته با نوسان همراه بوده است، در سال گذشته شاهد افزایش حجم تجارت خارجی با این کشور بوده ایم بطوری که تراز تجاری با قطر در سال های اخیر گاهی به مثبت 5 تا 143 میلیون دلار می‌رسید، اما در سال گذشته شرایط بشکل دیگری رقم خورد و این رقم به 148 میلیون دلار رسید.

بر اساس آمارها ایران در سال گذشته 166 میلیون دلار کالا و خدمات به این کشور صادر کرده است و عمده کالاهای صادراتی ایران به قطر سنگ گچ، قیر نفت، سیمان سفید، هندوانه، خامه، شیر و کلینکر بوده است. همچنین 18 میلیون دلار قطر به ایران صادرات داشته است.

طبق گفته مسئولین قطری میزان تجارت دو کشور با وجود آنکه از روابط سیاسی خوبی برخوردار هستند و روابط تجاری مناسبی ندارند، انتظار می‌رود میزان تجارت دو کشور از روش سنتی تغییر یابد و در سال جاری این حجم از تجارت بین ایران و قطر به یک میلیارد دلار برسد. همچنین از مهم ترین موانع تجاری میان دو کشور را بالا بودن میزان عوارض گمرکی و غیر گمرکی و همچنین نبود ساز و کار ویژه همکاری بین بخش خصوصی دو کشور را از مهم ترین موانع بر سر توسعه روابط دو کشور می دانند.

گفتنی است در حال حاضر بیش از پانصد سرمایه گذار ایرانی با شرکای قطری در زمینه مختلف در بازار قطر حضور دارند، همچنین 10 شرکت هم با سرمایه کاملا ایرانی در این کشور فعالیت میکنند.

 


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 299
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران