پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 354060 تاریخ : 1397/05/20-16:47:51
,12,17,
اوراق وکالت ابزاری برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی

گزارش

اوراق وکالت ابزاری برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی

صکوک اوراق بهادار مبتنی بر دارایی، با درآمد ثابت یا متغیر، قابل معامله در بازار ثانویه و مبتنی بر اصول شریعت است.

به گزارش بانک و صنعت ، صکوک ابزار نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود. در سال‌های اخیر رشد ابزارهای مالی اسلامی که به صکوک شهرت یافته بسیار چشم گیر بوده است. بر اساس آمار، تا پایان سال 2006 میلادی ارزش کل صکوک منتشر شده بالغ بر50 میلیارد دلار عنوان شده است که کشورهای بحرین، مالزی، قطر و آلمان به عنوان پیشگامان در این زمینه شناخته شده‌اند.

در حالت کلی می‌توان صکوک را اوراق بهادار مبتنی بر دارایی، با درآمد ثابت یا متغیر، قابل معامله در بازار ثانویه و مبتنی بر اصول شریعت دانست.

صکوک اوراق وکالت نیز یکی از صکوک رایج در کشور ما می باشد و مجید پیره دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص این صکوک می‌گوید: اوراق وکالت یکی از انواع ابزارهای مالی- اسلامی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی به مرحله انتشار رسیده و این ظرفیت و قابلیت را دارد که جهت تامین مالی بنگاه های اقتصادی در کشور ما نیز از آن استفاده شود.

در اوراق وکالت، موسسه یا نهادی که قصد تامین مالی از این گونه اوراق را دارد، به عنوان وکیل دارندگان اوراق محسوب می‌شود و به وکالت از آنها این حق را دارد که منابع مالی را در حدود موضوع قرارداد وکالت به کار بگیرد.

در این گزارش سعی شده است به معرفی صکوک وکالت و مزایا و معایب آن بپردازیم.

 

صکوک وکالت

هدف از انتشار این صکوک تجمیع سرمایه برای به دست آوردن کالاهای خاصی که به عامل واگذار شده است. وکالت قراردادی میان دو طرف است به شیوه‌ای شبیه قرارداد عاملیت که یکی از طرفین موافقت می‌کند و از طرف دیگری کاری انجام دهد.

موکل(سرمایه گذار) یک عامل (وکیل) را تعیین می‌کند و وکیل به عنوان عامل و تائیدیه دارندگان صکوک برای سرمایه گذاری وجوه در سرمایه گذاری ها یا دارایی ها اقدام می کند. وکیل در دوره زمانی مورد توافق از تخصص خود برای مدیریت سرمایه گذاری ها به منظور کسب بازدهی (سود) توافقی استفاده می کند. مسئول ( که معمولا نهاد واسط است) از بازدهی سود برای پرداخت سودهای دوره‌ای به سرمایه گذاران از طریق ناشر استفاده می‌کنند. معمولا هرگونه سود مازاد از مبالغ پرداخت دوره‌ای ، تحت عنوان کارمزد انگیزشی به وکیل پرداخت می شود.

 

مزیت‌ها و محدودیت‌های اوراق وکالت

موضوعیت اصلی اوراق وکالت این است که بانی کنترل بیشتری نسبت به ناشر و وکیل سرمایه گذاری دارد. بنابر این بانی زمانی را برای اخذ موافقت از ناشر به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی یا به کارگیری وجوه را اختصاص می‌دهد. این امر ممکن است که کارایی و اثر بخشی جنبه های عملیاتی ناشر و وکیل سرمایه گذاری را افزایش دهد ولی محدودیت های چندی برای ناشر و وکیل سرمایه گذار ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال ناشر نمی‌تواند نقش متولی را در حد یک شرکت متولی تخصصی که در سایر انواع ساختارهای بازار سرمایه اسلامی وجود دارد ایفا نماید. یک متولی متخصص باید تخصص لازم را برای اتخاذ تصمیمات صلاحیتی یا اعمال برخی از تصمیمات داشته باشد.

در این حالت شفافیت بیشتری در معامله اوراق وجود خواهد داشت و متولی و متخصص اطمینان بیشتری را به دارندگان اوراق خواهد داد.

در اوراق وکالت از آن جایی که بانی و مدیر سرمایه گذاری یکی هستند نیازی به شفافیت بین آن‌ها  وجود ندارد و در نتیجه سرمایه گذاران باید به ضمانت ها و نمایندگی بانی و مدذیر سرمایه گذاری اکتفا نمایند.

نقطه قوت این ساختار می تواند مبتنی بر موقعیت مالی و درجه اعتبار ضامن، بانی و مدیر سرمایه گذاری باشد و معمولا ارزیابی دارایی ها یا طرح ها در اولویت بعدی قرار دارد . این ساختار معمولا فقط برای شرکت های بزرگ جالب توجه است. در حال حاضر با توجه به این که شرکت ها می خواهند پول را خودشان و با صلاحدید خود استفاده نمایند این ساختار برای شرکت ها نیز جذاب است.

 

الزامات شرعی قابل اجرا برای وکالت

قرارداد عاملیت در وکالت باید منطبق با الزامات شرعی عمومی ذیل، منطبق بر قراردادهای وکالت باشد:

1-موکل می تواند وکیل را برای انجام کارهای شرعی ملزم نماید

2-موکل فقط می تواند سود پیش بینی شده را دریافت نماید، هرگونه مازادی توسط وکیل متعلق به وی خواهد بود.

3-قرار داد وکالت در دوره ی وکالت، نوع سرمایه گذاری هایی که وکیل می تواند به آنان ورود پیدا کند و شرایط فسخ قرارداد وکالت باید شفاف و بدون ابهام باشد.

4-دارایی های وکالت باید با معیارهای واجد شرایط بودن منطبق باشد. برای مثال حداقل سی درصد دارایی های پایه باید از نوع دارایی های مشهود باشد.

5-سازوکار جایگزین کردن دارایی هایی که منطبق با شرع نیستند باید مشخص و معلوم باشند.

 

در ادامه مدل عمومی عملیاتی انتشار اوراق وکالت ، ارکان و روابط میان آن ها در نمودار ذیل نشان داده شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 282
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران