پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 214840 تاریخ : 1395/06/15-16:55:18
,2,
ابلاغ دستورالعمل تک ‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات به تمام شعب بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن خبرداد:

ابلاغ دستورالعمل تک ‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات به تمام شعب بانک مسکن

با توجه به اهمیت سال جاری در خصوص تاکید بر رونق اقتصادی و خروج از رکود وهمچنین دغدغه اشتغال به ویژه برای اقشار تحصیل‌کرده، بخش مسکن و ساختمان به عنوان پیشران خروج از رکود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بانک مسکن، محمد هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری که به مناسبت عملکرد سه ساله این بانک در دولت یازدهم برگزار شد، با تاکید بر اینکه بخش مسکن و ساختمان با بیش از 100 رشته از فعالیت ارتباط پسین و پیشین دارد و می‌تواند نقش لوکوموتیو و پیشران را در اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: بنابراین تمام تلاش بانک این است تا بخش مسکن و ساختمان در راستای رونق اقتصادی نقش تخصصی و توسعه ای خود را به کار گیرد.

بت شکن ادامه داد: از طرف دیگر بانک مسکن همواره تلاش می کند تا بستر لازم برای خانه دار شدن خانوارهای متوسط با تاکید بر زوجین از طریق توانمندسازی و افزایش مبلغ تسهیلات را فراهم کند. 
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در چارچوب سیاستهای سرمایه گذاری، تجهیز پس انداز ملی است افزود: در همین راستا نیز یکی از اهداف بانک، پیاده سازی تجهیز پس انداز ملی از طریق ارتقای فرهنگ پس انداز است.
وی پاسخ مناسب به تقاضای مصرفی خانوارها در حوزه مسکن را از جمله برنامه های بانک مسکن عنوان کرد و گفت: از همین رو طی یکسال گذشته سبد کاملی از تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط این بانک آماده و به متقاضیان ارائه شده است.
این مدیر ارشد بانک مسکن در تشریح سبد تسهیلاتی این بانک برای خرید و ساخت گفت: یکی از محصولات اصلی این سبد مبتنی بر تقویت فرهنگ پس انداز "صندوق پس انداز مسکن یکم" است که از خرداد سال گذشته تاسیس شد تا متقاضیان به شرط سپرده گذاری یکساله بتوانند تا سقف 80 میلیون تومان در تهران، 60 میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و 40 میلیون تومان در سایر شهرها تسهیلات خرید و ساخت مسکن دریافت کنند که این میزان برای زوجین برای یک پلاک ثبتی به دو برابر افزایش می یابد.
بت شکن با اشاره به اینکه نرخ تسهیلات صندوق یکم در ابتدای تاسیس این صندوق 14 درصد و یکی از پایین ترین نرخ های سود در نظام بانکی بود، گفت: با وجود نرخ معقول 14 درصد ارزیابی‌های ما این بود که این نرخ بالا است بنابراین به تناسب روند کاهشی نرخ تورم، نظام بانکی نرخ سود سپرده‌ها و نرخ سود تسهیلات را کاهش داد و بانک مسکن نیز در همین راستا روند کاهشی نرخ سود تسهیلات صندوق یکم را آغاز کرد تا خوشبختانه با اعلام رئیس جمهور در پایان هفته دولت نرخ سود تسهیلات از محل صندوق یکم تک رقمی شد.
وی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی کاهش نرخ سود تسهیلات از 13 شهریور ماه به تمام 1255 شعب بانک مسکن در سراسر کشور ابلاغ شده است، تصریح کرد: با توجه به اهمیت احیای بافت‌های بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری نرخ سود تسهیلات خرید و ساخت در این مناطق به 8 درصد و این نرخ برای سایر مناطق شهری به 9.5 درصد کاهش یافت.
مدیرعامل بانک مسکن از کاهش حدود 41 درصدی میزان اقساط پرداختی تسهیلات پرداختی صندوق پس انداز یکم نسبت به نرخ سود 14 درصد در ابتدای افتتاح این صندوق خبرداد و گفت: قسط پلکانی تسهیلات 80 میلیون تومانی در بافت فرسوده شهری تهران با سود 8 درصد 683 هزار تومان و برای سایر مناطق شهری تهران با سود 9.5 درصد 742 هزار تومان خواهد بود. قسط پلکانی تسهیلات 60 میلیون تومانی در بافت فرسوده شهری مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت با سود 8 درصد به 512 هزار تومان و در خارج از بافت فرسوده شهری این مناطق با سود 9.5 درصد به 557 هزار تومان کاهش یافت که حاکی از کاهش 41 درصدی میزان اقساط پرداختی دارد. همچنین میزان اقساط پلکانی تسهیلات 40 میلیون تومانی در سایر مناطق شهری کشور برای بافت فرسوده با نرخ 8 درصد 341 هزار تومان و در خارج از بافت فرسوده شهری این مناطق با نرخ 9.5 درصد 371 هزار تومان تعیین شد.
بت شکن با تاکید بر اینکه سقف بازپرداخت این تسهیلات به مدت 12 سال (144 ماه) است، از رشد مضاعف در تعداد افتتاح حساب صندوق پس انداز یکم به دلیل کاهش نرخ سود این تسهیلات خبرداد و گفت: تا روز چهارشنبه هفته گذشته 68 هزار و 786 فقره به مبلغ 14 هزار و 235 میلیارد ریال در این صندوق افتتاح شده است.
مدیرعامل بانک مسکن میانگین افتتاح حساب روزانه در صندوق پس انداز مسکن یکم در سال گذشته را 169 فقره عنوان کرد و گفت: این میزان در سال 95 با رشد حدود 100 درصدی به 384 فقره افزایش یافت و در روز چهارشنبه هفته گذشته 570 فقره حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح شد که از رشد فزاینده حکایت دارد.
وی دریافت تسهیلات بدون سپرده و از محل خرید اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) دومین محصول این بانک در بخش تسهیلات خرید و ساخت مسکن اعلام کرد و افزود: سقف این تسهیلات برای هر فرد در تهران 60 میلیون تومان با مبلغ قسط 895 هزار تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان با مبلغ قسط 746 هزار تومان و برای سایر 
مناطق شهری نیز 40 میلیون تومان با مبلغ قسط 596 هزار تومان در نظر گرفته شده است که این میزان تسهیلات برای زوجین در تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان ها وشهرهای بالای 200 هزارنفرجمعیت 80 میلیون تومان و سایر مناطق شهری 60 میلیون تومان و با نرخ سود 17.5 درصد خواهد بود. این تسهیلات برای متقاضیانی است که تمایل به انتظار یکساله برای دریافت وام ندارند در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول در بانک مسکن گفت: محصول سوم تسهیلاتی این بانک به ویژه برای زوج های جوان ترکیبی از حساب «صندوق پس انداز یکم» با نرخ 8 درصد برای بافت فرسوده و 9.5 درصد در سایر مناطق شهری و «اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن» با نرخ 17.5 درصد است. به عنوان مثال اگر یکی از زوجین با افتتاح حساب از تسهیلات صندوق یکم استفاده می‎کند زوج دیگرمی‌تواند همزمان 50 میلیون تومان تسهیلات از محل اوراق حق تقدم تسهیلات دریافت کند. سقف تسهیلات ترکیبی حساب صندوق یکم و اوراق حق تقدم برای تهران 130 میلیون تومان، برای مراکز استان ها 100 میلیون تومان و سایر مناطق شهری 70 میلیون تومان است.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: همچنین متقاضیانی که در صندوق پس‌انداز جوانان طی سالهای 79 تا81  سپرده گذاری کرده اند می‌توانند از تسهیلات بدون سپرده این بانک تا سقف 60 میلیون تومان در تهران، 50 میلیون تومان در مراکز استان ها و 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری استفاده کنند.
وی گفت: پنجمین بسته تسهیلاتی خرید و ساخت بانک مسکن استفاده از تسهیلات بدون سپرده تا سقف 60 میلیون تومان، 50 میلیون تومان و 40 میلیون تومان این بانک با نرخ 18 درصد مصوب شورای پول و اعتبار است.
بت شکن تاکید کرد: در حال حاضر پنج محصول بانک مسکن با ویژگی ها، مکانیزمها و نرخ های متفاوت ارائه می شود و متقاضیان بسته به نیاز خود می توانند از آنها استفاده کنند.
مدیرعامل بانک مسکن بخش دیگری از تسهیلات بانک مسکن را در بخش تقویت طرف عرضه و ساخت مسکن عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بانک مسکن در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی سیاست های اعتباری خود را برای انبوه سازان تسهیل کرده است. در حال حاضر تسهیلات ساخت به روش سنتی برای مجتمع ( از دو واحد بیشتر) در تهران و شهرهای بزرگ 110 میلیون تومان، به انبوه سازی به روش صنعتی 130 میلیون تومان و انبوه سازی با روش های جدید مشروط بر انتقال فناوری های جدید به داخل کشور تا سقف 150 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی است. تسهیلات ساخت در مراکز استان ها به روش سنتی 90 میلیون تومان، برای صنعتی سازی 110 میلیون تومان و ساخت و ساز با رویکرد ورود فناوری های جدید 130 میلیون تومان تعیین شده است. 
کاهش سهم تسهیلات بخش مسکن و ساختمان نسبت به کل تسهیلات 
این مقام مسئول در بانک مسکن در ادامه به تشریح عملکرد تسهیلات اعطایی این بانک در سال جاری پرداخت و گفت: تسهیلات اعطایی شبکه بانکی در 4 ماهه ابتدای سال با رشد 38 درصدی مواجه بود و از 940 هزار میلیارد ریال به 1295 هزار میلیارد ریال در پایان تیرماه افزایش یافت. 
وی با بیان اینکه تسهیلات پرداختی به بخش مسکن و ساختمان با رشد 10 درصدی از 95 هزار میلیارد ریال در 4 ماهه سال گذشته به 105 هزار میلیارد ریال در4 ماهه امسال افزایش یافت تصریح کرد: در حالی که سهم تسهیلات بخش مسکن و ساختمان در 4 ماه سال گذشته 10 درصد از کل تسهیلات بود این میزان در 4 ماهه امسال به 8.13 درصد کاهش یافت.
مدیرعامل بانک مسکن گفت: تسهیلات اعطایی این بانک از 19 هزار و 984 میلیارد ریال تسهیلات در 4 ماهه سال گذشته با رشد 62 درصدی به 32 هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است. این آمار بیان گر این است که بانک مسکن اقداماتی در جهت رونق بخش مسکن و ساختمان در دستور کار قرار داده است به طوریکه تسیهلات مشارکت مدنی احداث در پایان مرداد ماه سال جاری 98 درصد از جهت مبلغ و 49 درصد از جهت تعداد واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد را نشان می دهد.
بت شکن افزود: میزان تسهیلات پرداختی خرید مسکن در 5 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 65 درصد از حیث مبلغ و 20 درصد از حیث تعداد افزایش داشته اشت. همچنین در بخش تسهیلات مشارکت مدنی ساخت به ترتیب استان‌های تهران با 317 درصد رشد، اردبیل با 300 درصد، یزد با 223 درصد، کهگیلویه وبویراحمد با 216 درصد و استان همدان با 175 درصد رشد از نظر مبلغ پرداختی تسهیلات بیشترین رشد را در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته اند. 
وی گفت: همچنین استانهای سیستان و بلوچستان با 138 درصد رشد، استان تهران با 104 درصد رشد، آذربایجان غربی با 85 درصد رشد، استان چهارمحال و بختیاری با 73 درصد و اردبیل با 67 درصد رشد بیشترین سهم را در میزان ارائه تسیهلات خرید مسکن طی 5 ماهه امسال نسبت به 5 ماهه سال گذشته داشته اند. 
افزایش حجم سپرده های بانک مسکن به 506 هزار میلیارد ریال در 4 ماهه امسال
بت شکن از افزایش 23 درصدی میزان سپرده های بانک مسکن در سال 94 خبرداد و گفت: بر این اساس سپرده های بانک مسکن در همان سال به 496 هزار میلیارد ریال رسید که این میزان در 4 ماهه امسال حجم سپرده های بانک به 506 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
مدیرعامل بانک مسکن به فعالیت این بانک در بخش مسکن مهر نیز اشاره کرد و گفت: قرارداد منعقده این بانک حدود 502 هزار میلیارد ریال است که حدود 470 هزار میلیار ریال تاکنون توسط بانک مسکن تسهیلات به مسکن مهر پرداخت شده است. از حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر تا کنون یک میلیون 680 هزار فقره فروش اقساطی شده و بالغ بر 366 هزار میلیارد ریال مبلغ فروش اقساطی مسکن مهر توسط بانک مسکن است.
وی گفت: در صورت رفع موانع اجرایی برخی پروژه های مسکن مهر، بانک مسکن به سرعت به وظایف خود در حوزه تزریق منابع، وصول و فروش اقساطی اقدام می کند.
انتشار اوراق رهنی مسکن برای نخستین بار
ارائه خدمات حساب امانی با هدف تنظیم بازار پیش خرید و پیش فروش را از دیگر خدمات این بانک در سال جاری عنوان کرد و گفت: دستورالعمل ارائه خدمات حساب امانی به شعب بانک ابلاغ شده است.
وی از طرح تضمین معاملات اقساطی مسکن خبر داد و گفت: اگر انبوه سازان در شرایط رکود در نظر داشته باشند واحدهای خود را به صورت نقد و اقساط به فروش برسانند بانک مسکن نقش تضمین معاملات را با دریافت کارمزد 2.3درصد سالانه (برای مدت 50 ماه) بر عهده می گیرد که در حال حاضر دو طرح در این زمینه در حال عملیاتی شدن است.
بت شکن به استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی بخش مسکن و ساختمان اشاره کرد و گفت: در این راستا تاسیس صندوق های زمین و ساختمان از سال گذشته با تاکید بر تقویت بخش عرضه مسکن در دستور کار قرار گرفت.
مدیرعامل بانک مسکن همچنین افزود: طی ماه های گذشته برای اولین بار اوراق رهنی مسکن را به مبلغ 3 هزار میلیارد ریال منشر کرد که یک گام بزرگ برای تجهیز منابع بانک از طریق بازار سرمایه که در کسر ازدقیقه این 3 هزار میلیارد ریال فروش رفت. همچنین انتشار اوراق مرابحه در بازار سرمایه برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی و فولاد از جمله بسته خدمات مالی بانکی بانک مسکن در سال جاری بود.
تاسیس موسسات پس انداز و تسهیلات منطقه ای مسکن در دستور کار شورای پول و اعتبار
این مقام مسئول در بانک مسکن همچنین از تاسیس موسسات پس انداز و تسهیلات منطقه ای مسکن در مراکز استان ها با هدف کمک به تامین مالی بخش مسکن به ویژه در مناطق جغرافیایی خاص خبرداد و گفت: قرار است شورای پول و اعتبار دستورالعمل راه‌اندازی این نهاد جدید را سه شنبه هفته جاری بررسی کند. ویژگی اصلی این نهادها این است که تسهیلات فقط در شعاع جغرافیایی خاص ایجاد شده مصرف می شود.
بت شکن افزود:20 درصد سهام این نهاد از طریق بانک مسکن و 80 درصد آن از طریق پذیره نویسی عام توسط آحاد مردم تامین می شود. این نهاد در یک منطقه جغرافیایی خاص فعالیت می‌کند و سهامدارانی که در آن سپرده گذاری می کنند علاوه بر اینکه از منفعت سپرده گذاری بهره‌مند می‌شوند، می‌توانند از منفعت سهامداری خود نیز بهره ببرد. اجرای پروژه‌های بزرگ کشور با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای کشور و تاکید بر توسعه سواحل مکران و احیای بافت فرسوده در مناطق خاص، از طریق این نهاد مالی می‌توانند تامین مالی شوند.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: این موسسات به اتکای سرمایه جذب شده با نرخ های متعارف به یک منطقه خاص جغرافیایی تسهیلات در حوزه خرید و ساخت مسکن پرداخت می کنند. مهمترین تفاوت این موسسات نسبت به بانک مسکن ارائه تسهیلات فقط در یک شعاع جغرافیایی خاص است. ضمن اینکه این موسسات می‌توانند پروژه های بزرگ مقیاس و انبوه سازی از جمله سواحل مکران را تامین مالی کنند.
وی همچنین گفت: با توجه به محدودیت های بودجه ای اتکا به استفاده از منابع بودجه برای پروژه های زیرساختی، عمرانی وشهرسازی با مشکل مواجه شده بنابراین معاون اول رئیس جمهور در جلسه ای اعلام کرد به دنبال راهکارهایی برای توسعه شهرسازی و پروژه های زیرساختی بدون استفاده از منابع بودجه ای باشیم. در همین راستا نخستین قرارداد خدمات تامین مالی از طریق یک روش جدید با نام مدیریت دارایی ها با شرکت عمران شهرهای جدید برای تامین مالی به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال منعقد شد.
بت شکن ادامه داد: قرار است با بکار گیری روش های مختلف تجهیز منابع شامل تسهیلات، انتشار انواع اوراق صکوک در بازار سرمایه، تهاتر و مشارکت، پروژه‌های روبنایی و زیربنایی شهر جدید پردیس مانند مسجد، مدرسه، کلانتری و سایر خدمات توسط بانک مسکن تامین و احداث شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 268
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران